R
Roger Carlsson: [citat] Ja, vi har en fläkt på taket. Två av sex friskluftsventiler var stängda så jag öppnade alla men det kommer fortfarande luft från spotarna.
9 svar · 4,3k läst
Stefan N
Stefan N: Finns ingen risk alls, taket kan stå i månader utan pannor.
4 svar · 1,2k läst
T
TuXy: Just precis det som var problemet för mig.. Jag provade ju med en vattenburen färg som var specellt anpassad för panel, men den fungerade inte, utan kvistarna blödde igenom efter ett tag. Det var ändå en bra färg (Herdins tak & panelvit).
6 svar · 5,2k läst
·
FruJosefsson
FruJosefsson: Dock som sagt ovan, på det utvändiga undertaket (?) är det något plywoodliknande material.
15 svar · 4,3k läst
·
C
coolakolan: Tack för svar!😊
23 svar · 4,5k läst
·
S
Sixten76: Nån som vågar sig på en gissning vad den extra materialkostnaden skulle kosta?
1 svar · 969 läst
S
snowjim: Värt att nämna är att i skorstenen finns det rör för pelletspannan och köksfläkten, just nu är det den för pelletspannan som flyget av men jag antar att det inte är någon akut fara även om det snöar?
2 svar · 1,1k läst
Demmpa
Demmpa: Du måste göra om hålet genom undertaket (sponten & pappen), om du ska använda den speciella luftningspannan.
6 svar · 7,4k läst
·
T
TheGame: Jag tror du får plocka ner krokarna och göra om. Inte så svårt om det nu inte är jätte högt upp. Finns guider på lutning och placering av krokarna. Är dom tex för högt upp så är det lätt att snö tar tag i rännan om det åker ner mycket.
1 svar · 9,8k läst
·
Exostor
Exostor: För oss började vi ungefär vid den här tiden på året. Ritade ett nytt tak själv rätt snabbt, bygglovet tog ett par månader, men det var inga problem att hinna klart till mitten på juni då vi gjorde själva lyftet. Nytt tak tog 6 dagar, sen var det regntätt igen.
14 svar · 4,5k läst
A
Asatosi: Ska byta yttertak och vill passa på och isolera samtidigt. Så här tänkte jag: Cellulosa mellan takstolar Ingen luftspalt( jag blev idiotförklarad när jag nämnde det till flera byggare!) Råspont Diffussionsöppen underlagsduk Spontad Cellplastisolering för att flytta ut daggpunkten från råsponten Strö, läkt, betongpannor Gammalt hus med självdrag och dålig tätning från
0 svar · 612 läst
C
Cicaro: Här kommer hur jag har/hade gjort eftersom jag bytte innertak hemma i juni: Hade visserligen inte din typ av plattor däremot hade jag trasiga spänntak när vi flyttade in. Vi körde snålvarianten på nytt innertak. Slet ned det gamla innertaket så det blev en fast yta att skruva i, vi hade tur eftersom det fanns råspont spikad under så vi la aldrig glespanel. Sen skruvade jag upp sånt
5 svar · 4,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tja, med rejäl taklutning (ca 45 grader) och bra virkeskvalitet så går det nog utan takpapp, men sannolikt behöver undertaket bytas tillsammans med läkten nästa gång om 30-50 år. (Tänk faltak el spåntak) Antar att takåsen i mitten är den som bär upp hela taket, så då behövs rejäla dimensioner. Trä, tegel och blötsnö blir tungt, och om dessutom taktäckningen är bristfällig
4 svar · 2,2k läst
D
danne_81: Håller på och inreda vinden och tänkte kolla hur jag ska göra vid takfoten? Ska jag skjuta ner isolering ända ner i botten på takfoten lr ska jag sätta en regel och lämna takfoten fri från isolering? Takfoten i sig är tät, endast en liten springa finns.Luftspalt 25 mm med masonite är ordnad.Tacksam för svar:) [bild]
0 svar · 2,3k läst
·
P
På grön kvist: [citat] Håller med. CC 300 vid 13 mm gips skall det vara.
4 svar · 3,2k läst
Anna_H
Anna_H: Våra luckor har glaset kvar och så är det påskruvat en masonitskiva. Det sitter med gångjärnen uppåt och öppnas utåt, i takstolen sitter en hake som man kan haka fast fönstrets spanjolett i när man öppnar. Eftersom glaset är tungt är det väldigt svåröppnat. Bra isolerat, men ändå korkad lösning.
8 svar · 16,5k läst
V
vandmo: Jag planerar att göra om ett existerande tak, allt utom själva takbjälkarna. Tycker det verkar vettigt med diffusionsöppet, men hittar inte en bra helhetslösning. Thermofloc har en variant, http://thermofloc.se/wp-content/uploads/sites/3/2014/12/Snedtak_utan_luftspalt_090225.pdf, men det verkar konstigt med råspont. Kan inte den bli ganska tät? Isover har en annan lösning,
0 svar · 3,3k läst
E
evojenza: [citat] Denna lösningen är jag inte förtjust i. Jag hade hellre lagt plåten under pannan och lagt en uppvikt plåt från vindskiveplåten mot undersidan av nockpannan
33 svar · 21,9k läst
·
T
TVRS: Tack för ett bra svar, det förklarade ju saker och ting rätt bra. :thumbup: Jag har 12cm glasull i bjälklaget, lär ju läcka igenom rätt bra där med.
13 svar · 14,3k läst
·
Exostor
Exostor: Japp, japp och japp. Låter vettigt. Tänk på att sätta sista (inre) lagret reglar cc60 eller tätare, annars kommer taket svikta. Jag har cc60, osb och sist spontpanel, det sviktar lite, men det märks inte normalt.
1 svar · 10,2k läst
·
F
folkeorg: [citat] Sedan 1952 så jag känner samma sak..
2 svar · 3,7k läst
·
H
hars: När du ändå är däruppe sen, kolla så det inte är glapp i någon rörkoppling. Där kröp det in vatten hos mig när det regnade. Jag tätade och satte en kinahatt på, snabbaste och enklaste lösningen för mig när Gorm skulle komma dagen efter.
12 svar · 5,5k läst
·
Z
Zture: Jag har ju tänkt skruva de nya reglarna rakt i sidan på de gamla stolarna, så min tanke var ju att man kanske kunde skumma mellan dessa ifall det blir glipor pga ojämnheter i den gamla armen, då det är yxade "stockar" jag skruvar emot. Med andra ord så blir det "dubbla överarmar". Hoppas jag är tydlig nog :) ja precis, lite klumpigt kan det ju se ut, men man får ju vara lite måttlig
23 svar · 9,7k läst
K
Kallebo: Det ser ut att vara brett mellan takstolarna. Ska ni isolera mot råsponten kan ni väl lägga takbalkar mellan bjälkarna. Är taket tätt? Undersidan mellan bjälkarna ser inte så roligt ut. om ni isolerar utan att ha gjort något åt taket kommer det att bildas mögel där ganska fort.
1 svar · 2,5k läst
·
A
AG A: [citat] Detta forum är väl främst till för okunniga frågor, så den saken ska du inte bry dig om. Men att börja ifrågasätta byggfusk, bara för att en detalj saknas, anser jag är ganska magstarkt. Därav min sarkasm. Ber om ursäkt om du tog illa upp.
11 svar · 7,7k läst
·
Raskus
Raskus: Sitter och projekterar ett eventuellt bygge av stugbygge i Jämtlandsfjällen, snözon 3,5 och har kommit till taket. Ledordet är budget i detta bygge då vi inte är miljonärer, så det blir enkla men beprövade lösningar som exempelvis plintgrund istället för platta på mark osv. Enl denna tabell funkar vanligt konstruktionsvirke C24 för spännvidden i allrummet, som blir ca 4 meter om
0 svar · 3,9k läst
·
F
folkeorg: Kan det finns ngn nackdel med att lämna den gamla pappen? YAP är en "byggpapp" och Flexilight är en "underlagsduk" - vad är skillnaden?
3 svar · 5,7k läst
prototypen
prototypen: Högbenet är det råsponten är spikad på, i ditt fal "lutar" den ca 45 grader. Protte
4 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.