Hej, ska bygga ett förråd/poolhus och har tankar om en bredd på ca 2,6 meter (längd 5,0 m). Min fundering angående höjd är ca 2 meter i bakkant och ca 2,4 meter i framkant vilket med antagen bredd ger en taklutning på ca 1:8 d v s ca 7 grader. Jag har förstått att en sådan relativt låg lutning diskvalificerar vissa taktäckningsmaterial och undrar då vad som skulle vara lämpligt? Mina funderingar har gått mot betongpanna men det gissar jag bör glömmas. Kan tänka mig papp? men det verkar oxo kräva större lutning? Plåt är kanske det alternativ som bör väljas? Tacksam för tips. Buggaren

Mikael_L
Papp är nog det enda godkända materialet som är tillgängligt och användbart för oss vanliga dödliga.
Det finns flera som är godkända ned till 3°
t.ex. Matakis variant:
http://mataki.se/produkt/mataki-sjalvtack-3/

Proffsen som svetsar ihop sin specialpapp som inte finns i vanliga butiker kan väl lägga på helt plana tak med, men även välja helsvetsad rostfri plåt också. Men då har vi nog passerat långt förbi vad vanliga hempulare fixar.

Sen kan man ju kanske skita i reglerna och det fackmannamässiga när det gäller enkla byggnader, själv har jag betongpannor på för låg lutning på friggeboden. Så du kan säkert klara utmärkt med underlagspapp och sen plåttak i oskarvade hela längder.

Men det kan ju dock vara bra att nämna detta i någon handling som bilaga i köpekontraktet om man nu plötsligt säljer fastigheten, bara för att gardera sig ifrån framtida krav p.g.a bristande fackmannamässighet.

Tack! Papp blir det!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.