P
Hej,
Vi har under en tid känt av en märklig doft när vi går uppför trappan till ovanvåningen, och idag såg jag att det såg ut som att det bakom spaljeefästet var ett mindre hål mot snedtaket, bild nedan visar när jag plockat bort spaljeerna..
20160623_183234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittarman in i springan ser man tidningspapper längst in (?!):

20160623_183043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammat försök att täta kanske..? Iaf, luktar jag här så tycker jag det påminner om doften vi känner i trappan.. Tyckte även det kändes somatt det drog lite.
Min fråga är alltså hur jag tätar detta lättast så det slutar dra och framförallt att doften försvinner (om det nu är här doften kommer ifrån)? Jsg tänkte att msn kanske kunde dreva? Finns det isf risk för att fukt kan fälla ut på isoleringen/drevningen?

Tacksam för svar!

Mvh Kent

Det blir så tunnt att det inte kommer fällas ut fukt. Konstruktionen hålls varm inifrån.
Skär remsor av glasull och driva.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
larsbj skrev:
Det blir så tunnt att det inte kommer fällas ut fukt. Konstruktionen hålls varm inifrån.
Skär remsor av glasull och driva.
Tack för det larsbj! Hur långt in bör/ska jag lägga isolering..? Har du tips på något smart jag kan lägga mot nya isoleringen och befintlig gipsskiva (som i dagsläget enbart göms av regeln till spaljeerna...). Allt för att undvika att vindsdoften letar sig in!

Du bör få in isolering så du får bort luftspalten helt, då ska det ju inte heller bli något mer drag så luft kommer ut och ev. kondensbildning borde också minimeras.

• Gilla
Nicole Lundberg
  • Laddar…
P
Så jag ska trycka in isolering hela vägen in mot där tidningspappret ligger (vilket jag tänkte ta bort, kan ju stå om gammal historia från 70 talet där :P)?
Det jag är rädd för är eventuell varm luft somkommer mot nya isoleringen och kondenserar=> bildar fukt då jag inte har någon ångspärr mot isoleringen?

Ta bort tidningspappret, ja. Det är så liten yta och utan plast finns det inte mycket att kondensera mot. Visst, fukt kan vandra lite fram och tillbaka i isoleringen men det finns inget att kondensera mot där sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.