Tak & Vind
snowjim: Hej, Vi planerar byta taket och vad vi kunnat läsa oss till så är pappet/duken den svaga länken, den har en livslängd på 30-40 år. Betongpannor sägs också ha en livslängd på 30-40 år men vad jag förstår så klarar de i regel bra mycket längre, Tegelpannor håller MYCKET längre om man väljer märkes pannor, dessutom så ser de utseendet bättre. Generellt verkar det väldigt
swirve: Bytte tak med farsan på deras kåk som har typ 400m2 tak (en kupa) i 4 omgångar. ställningen räckte bara till halva längden.. Hade ingen spånt utan gammal pärt som vi la masonit på. Tog 6v på 2 pers, dock första takbytet för oss båda.
slurppe99: Välkommen till sidan. Eftersom Tak Gti använder 10 % bensaltensid i sina produkt så bör du följa det eftersom du använder snarlik flaska. Så du ska hälla i 2 dl/200ml i sprutflaskan och resten vatten eftersom din Bensaltensid förmodligen är på 50% och ska då dubblas.
ivarssonivar: Tillverkaren har ju sina rekommendationer men du kan inte veta vilket avstånd du har på läkten idag genom att se på panna utan du får måta avståndet på läkten för vem vet om dom följde rekommenderarna när dom läkta.
sir_daniel: Vi bytte bara: pannor, läkt, papp och vindbrädor
Marcussjogren: Som tur är, så är ju mögel på skivorna ett litet problem jämfört med en vattenskada pga samma anledning. Se till att fixa till det ordentligt medan du har chansen :) Som tidigare sagt redan så är ju fukt och mögelproblem väldigt vanligt i just hus från 70-talet.
Jocke Best: Jag undanber mig också personliga påhopp, men håller med om att det inte ser bra ut. Säkert har företaget gjort fel även om det där skulle vara temporärt. Det jag reagerar på är att det i stort sett alltid i dessa trådar är folk som alltid dömer ut det man ser utan att ha något större underlag att basera sina spekulationer på. Jag har inte hackat på en endaste enskild person.
Kallebo: Fast är de glaserade på ovansidan så håller de ju tätt bättre? Och med ordentlig luftning borde de väl torka ut på undersidan?! Finns det någon studie som stödjer att toppglaserade har kortare livslängd?
Självlärd: Tack! Verkar som svetsning är något som bör lejas bort till proffs, eller finns någon produkt man kan ge sig på som glad gds:are? Kan pappen läggas direkt på gamla kallasfalten, eller måste den tas bort?
Markus Lindberg: [bild] [bild] [bild] Arbetet fortskrider. De är ju såklart kvar. Det kommer kläs in med något, vad har jag inte helt bestämt mig ännu. Lysrörsarmaturerna kommer sannolikt bytas ut mot 230volts spotlights. Det kommer ju dock innebära att jag måste sätta en distans mellan balken och materialet jag klär in balkarna med för att få plats med dem. Jag återkommer!
snowjim: Hej, Vi ska få taket renoverat på vår 70 tals villa. Idag har det ett 170 kvm stort sadeltak med betongpannor direkt på plywood. Såhär ser det ut [bild] [bild] Vi har i vanlig ordning kontaktat ett par olika entreprenörer för detta och har fått ett par offerter. Det finns ett företag som står ut, de är billigast men de är också de vi fått bäst kontakt med och det har även gott
klypert: Ja varför vill man ha ett gult hus ? tycker det skulle vara trevligt, samt att jag vill ha en öppnare planlösning och då känns det bättre med rymden i taket, istället för ett platt tak. Tyckte inte det lät som så mycket jobb, mitt andra alternativ är att riva hela taket och köpa nya takstolar och lyfta dit med lyftkran och sedan på med allt nytt, är väl kanske det mest korrekta men
KalleKe: Tack då slipper jag göra det misstaget :) väljer 110 rör och sen kopplar jag ihop dom upp på vinden och slipper dubbla genomföringar. Ang ventilationen så tänkte jag sätta en kanalfläkt som jag styr från en vred eller givare i badrummet tänkte då samtidigt koppla så att det finns iaf två utsug. Har ingen tilluft idag och tänkt efter taket är klart fixa det i båda sovrummen så
danielte: Ingen som har någon idé eller som skulle kunna skicka mig i rätt riktning?
Thomas Buskhagen: Trådens fall med mycket vatten som ger is och istappar, måste bero på att de visade ritningarna inte har följts eller som det anges att vatten kan komma från sidan där taket är gerat. Det är bara i tillfälliga undantagsfall som vatten skall rinna ut i takfoten via Tyvek () eller träfiberboard eller asfaboard. Bara då takbeläggningen av någon anledning inte är tillräckligt tät!
Chrissofsweden: Vi har samma problem men efter en dialog med OBM-gruppen så är förslaget som ovan skrivet; se till att ventilationen är bra i bostaden först och täta uppåt. Vad kostar en planläggning av ventilationen ungefär? (Hur långt är ett snöre..)
T2: Hej, Vi vill byta ut ett gammalt vävspänt tak och sätta upp typ Moelven/Huntonit skivor,http://huntonit.se/tak/texture-tak/?type=1, men hur gör vi det bäst då vi har ett tak som ni ser på bilden. Dom två "vinkeldelarna" är ca 1 m och mitten delen ca 2.1 m och längden är 7.2 m. Vilket håll är bäst att sätta det på? Hur gör man skarvarna snygga i vinklarna? Efter högra sidan har
Bernieberg: Att riva ner panelen är ju bara om det är ett måste, exempelvis om du behöver installationsutrymme för el och är kinkig med takhöjd. Annars kan det ju räcka fint att dra i lite skruv ifall panelen bara sitter med lite dyckert, motsvarande om du monterat ny gles.
huggan: Räknat på 27 graders lutning: 180,5 kvm Har du mätt på ytterväggarna så är taket större eftersom det sticker ut utanför väggen. Vid 20 graders lutning blir taket något mindre.
Krilleman: Jag har precis fått en material-offert på hela takbytet inklusive Benders Nomo Beta. Jag hade siktat på bygghemmas priser 19,80:- (för benders-varianten) och med 5% rabattkod blir det 18,81. Jag behöver 550st så slutsumman hade blivit 10345,50:- Men min lokala XL-bygg-offert landar 550st på 7480:- Mer än 25% billigare! :thumbup:
Mattias_Jo1: Jag tvekade så han sålde till en annan. Ringde dock mig innan...jaja
TheGame: [citat] Svar på mitt inlägg? Självfallet plockar man inte nerför att titta men har man kallvind så ser man från insidan utan att nått behöver plockas ner. Masonit vill till att bli sprö med tiden också kom jag på som en negativ i det hela
dan-lind: [citat] 11 år för sent? Dessutom kan man väl vara lite mer diskret i sina reklamattacker? [bild]
b8q: Högst troligt kalk, gips eller liknande. Ser som sagt inte alls ut som mögel iaf.
Tykon: Bättre sent än aldrig sägs det, här kommer (förhoppningsvis) 2 bilder på taket. Fast friska delar av det, hittar inte bilderna på när jag lagade det ruttna... Kass kamera och fotograf, men det matchar väl taket. :cool:
johan_paz: Att man inte får ställer jag mig väldigt frågande till. Tippset att använda stående spont för att låsa ett ås-tak i åsarnas svaga riktning fick jag av en byggingenjör som konstruerar just tak. Tyvärr ingen jag har kontakt med så kan tyvärr inte fråga vidare där. Har även sett trådar här där det tippsas om just stående spont då man ej har en vanlig takstols-konstruktion. Dock
odolf: På fritidshus i norra Norrbotten, är ju ganska torrt här. Har beställt komplett byggsats där monarfol följer med.