Ska till att lägga nytt plåttak på befintligt tak, ska upp med bärläkt men har som snöat in på vilken skruv jag ska använda!

Nu är det råspont,tjärpapp och pannplåt.
Hade varit smutt att slippa att borra genom plåten och sen skruva med vanlig träskruv
Så funderar på byggskruv av typen wing drill.
Den är självborrande och självförsänkande så man hade sparat tid och energi på att slippa springa med 2 dragare på taket.

Kruxet är att dom är lite universal så dom har inte lika grov stigning som rena träskruvar utan lite finare men det påverkar kanske bara hur snabbt den drar ner sig, för ankarspik sitter ju som berget med bara smårillor.

Hade tänkt köra på 4.8x70 mm från A collection i sådana fall.

Är plåten tjock ?? Upp till 1,5 mm behövs ingen borrspets, det är bättre att bara trycka igenom en vass skruv, tex en trallskruv, dom har ju också en viss borrförmåga och försänker sig utan att läkten spricker.
En sån drar ju bra också.

Borrspets och fingänga i trä är ingen hitt.

Redigerat:
Farmarskruv kallas väll den med gummipackning och borrande spets gjirda för just detta?

• Gilla
Erik1977 och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Farmarskruv kallas väll den med gummipackning och borrande spets gjirda för just detta?
Nu var det väl inte detta TS sökte... Den används ju när man monterar plåt mot trä. TS ville montera läkt mot plåt om jag fattade TS inlägg rätt. Vilket inte är farmarskruvens användningsområde.

Till TS:

Är det verkligen en bra lösning som du har tänkt dig. Hur är det tänkt att läkten skall sitta? Med skruv in i plåten eller med en skruv genom plåten in i underliggande trä?
Pannplåt, är den helt plan eller finns det upphöjningar på den och hur klarar i så fall läkten det?

Varför inte ta bort pannplåten?
Är det läktat under så är det bara lägga nya plåten direkt.....

Protte

Har gjort precis detta för något år sedan. Använde bla vanlig 6*10 träskruv och det var inga problem att dra den genom pannplåten.

Har tänkt skruva genom pannplåten så det drar i råsponten så upphöjningarna i pannplåten agerar ströläkt och plåten i sig agerar kondensskydd.

Idag sitter plåten spikad direkt på svallen, så att riva plåten kommer innebära en jäkla massa merjobb.

Men då är det uteslutet med den tilltänkta skruven?
Får testa att skruva med vanlig skruv och går det då inte så får man helt enkelt förborra.

Skulle det gå att skjuta läkt med pistol och ankarspik?

Är inga problem att dra vanlig träskruv genom pannplåten, om du har en bra slagdragare.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
dof skrev:
Är inga problem att dra vanlig träskruv genom pannplåten, om du har en bra slagdragare.
Har tyvärr ingen slagdragare utan bara en hitachi 10.8 och en dewalt 14.4
Men jag kommer inte gråta blod om jag måste köpa

Slagskruvare är nog nästan ett måste. Om inte annat för att skona handleden. Satte den första läkten över takstolarna och använde då 8*150 skruv. Den skulle jag inte vilja dra in utan Slagskruvare.

DSC_0172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en gammal bild. Blir ju en del skruv som ska i.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.