Hade hantverkare hemma i somras som bytte några murkna reglar i takkonstruktionen över farstukvisten. När de efteråt åter fäste det korrugerade plåttaket så verkar för kort farmarskruv ha använts, varför de valde att "buckla till" taket så att skruven skulle nå ner till regeln under (se bild), Följden blev att skruvskallen nu sitter i en grop, vilken vid regnig väderlek förvandlas till en sjö eftersom det är ett väldigt flackt tak. Det är förvisso farmarskruv, som ju ska hålla tätt, men hur länge gör den det i dessa förhållanden?
Nu undrar jag hur jag på enklaste(!) sätt ska åtgärda detta. Jag vill inte försöka räta ut bucklan underifrån genom att bända mot regeln, för då tror jag att jag förstör regeln. Jag vill inte heller demontera hela plåten och banka ut bucklan nere på marken, för jag tror inte att återmonteringen blir bra (enligt tidigare erfarenheter av min egen förmåga). Jag funderar på att täcka skruvskallen med någon slags fog e.d, och försöka "bygga upp" åsryggen som bankats ner. Alltså att fylla "sjön" med någon tät och bra massa. Idéer, synpunkter, och tips på dylik fog/massa mottages tacksamt!
P.S. Tänker inte göra mig ovän med en i övrigt smidig och bra hantverkare över en sådan liten detalj. D.S.
Nu undrar jag hur jag på enklaste(!) sätt ska åtgärda detta. Jag vill inte försöka räta ut bucklan underifrån genom att bända mot regeln, för då tror jag att jag förstör regeln. Jag vill inte heller demontera hela plåten och banka ut bucklan nere på marken, för jag tror inte att återmonteringen blir bra (enligt tidigare erfarenheter av min egen förmåga). Jag funderar på att täcka skruvskallen med någon slags fog e.d, och försöka "bygga upp" åsryggen som bankats ner. Alltså att fylla "sjön" med någon tät och bra massa. Idéer, synpunkter, och tips på dylik fog/massa mottages tacksamt!
P.S. Tänker inte göra mig ovän med en i övrigt smidig och bra hantverkare över en sådan liten detalj. D.S.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
När jag monterade plåt stod det i beskrivningen (vet ej vilken beskrivning) att man ska skruva i topperna för allt vattnet samlas i dalarna, så fultbelastning är större i dalarna.
Jag är allt inte övertygad om att hantverkaren gjorde fel förutom att skruva för hård
Jag är allt inte övertygad om att hantverkaren gjorde fel förutom att skruva för hård
Vad baserar du detta på?ecb182 skrev:
Lindab och några andra anger i alla fall i sina monteringsanvisningar att överlappen skall skruvas i toppen med eller utan tätning emellan plåtarna beroende på taklutning. Så du får väl "göra om och göra rätt " dvs läsa lämplig monteringsanvisning beroende på fabrikat på plåten innan du använder den så slitna klyschan om att "göra om och göra rätt".
Jag tittade nu på byggmax beskrivning för deras plåt för att se om jag har fel. Där står det att skruv för överlappande ska skruvas i "toppen". Däremot ska den inte skruvas ner till läkten. Den skruven är bara till för att fästa plåtarna mot varandra. Övriga skruvar skruvas i dalarna.
Under 14 graders taklutning ska tätningsmassa användas vid skruvhålen.
Under 14 graders taklutning ska tätningsmassa användas vid skruvhålen.
Slutsats: är det ett överlapp sitter skruven rätt men är för lång.
Är det inget överlapp sitter skruven fel.
OM! det inte är felläktat, då får man ju skruva där det biter. Men inte dra ner skruven så plåten bångnar.
Ang. bucklan går det att fixa att bocka ut, men blir inte helt osynligt om man inte tar av plåten.
Är det i närheten av en skarv kan man lossa lite på skruvarna och försöka få i en bult i hålet där det är nedtryckt. På ovansidan borrar du ett hål i en bräda som läggs på bulten och plåten. På med mutter och dra åt så pressas bucklan ut.
Var försiktig så inte brädan bucklar plåten runt om.
Är det inget överlapp sitter skruven fel.
OM! det inte är felläktat, då får man ju skruva där det biter. Men inte dra ner skruven så plåten bångnar.
Ang. bucklan går det att fixa att bocka ut, men blir inte helt osynligt om man inte tar av plåten.
Är det i närheten av en skarv kan man lossa lite på skruvarna och försöka få i en bult i hålet där det är nedtryckt. På ovansidan borrar du ett hål i en bräda som läggs på bulten och plåten. På med mutter och dra åt så pressas bucklan ut.
Var försiktig så inte brädan bucklar plåten runt om.
Bra idé med bulten, precis såna enkla/snabba lösningar som jag är ute efter! Tack för tipset!AxxChild skrev:Slutsats: är det ett överlapp sitter skruven rätt men är för lång.
Är det inget överlapp sitter skruven fel.
OM! det inte är felläktat, då får man ju skruva där det biter. Men inte dra ner skruven så plåten bångnar.
Ang. bucklan går det att fixa att bocka ut, men blir inte helt osynligt om man inte tar av plåten.
Är det i närheten av en skarv kan man lossa lite på skruvarna och försöka få i en bult i hålet där det är nedtryckt. På ovansidan borrar du ett hål i en bräda som läggs på bulten och plåten. På med mutter och dra åt så pressas bucklan ut.
Var försiktig så inte brädan bucklar plåten runt om.
Det är inget överlapp, och taket sluttar knappt alls (bör vara mindre än 14 graders lutning men har inte mätt upp det).
Får du inte in en bult kanske det kan funka med en liten expanderskruv, sån man har till gipsskivor för att hålla emot. Du kanske får borra upp hålet för att få i den, men det täcks ändå av packningen på farmarskruven.
Om skruven inte når ner till läkten kan du lägga lite klet så skruven fastnar.
Om skruven inte når ner till läkten kan du lägga lite klet så skruven fastnar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
