Jag håller på att renovera vår veranda som har balkong ovanpå. Taket på verandan är ju balkongens golv och ska därmed klara tyngd från folk resp. snö. Jag kommer att ha 4 pelare i ytterkant, på denna läggs en regel/bärlina. I denna och i husvägg fästs reglar/balkar som utgör underlaget för balkonggolv. Jag har kollat träguidens lathund och verkar med god marginal vara på säkra sidan men vill ha en extra koll.

Det virke jag tänkte använda är 45*145 C24 på cc 60 eller kanske 45 cm. Spännvidden från vägg ut till pelare och den 45*145 som vilar på dem är max 1,7 meter. Som balkonggolv läggs 28*120 slätspont. Balkongens totala mått är ca 3,20*1,70. Blir detta stabilt nog? Det skulle bli lite klumpigt om jag var tvungen att gå upp till 45*195.

Jag inser att en skiss skulle underlätta men är på semester utan dator och måste starta så fort jag kommer hem. Därav fråga. Men visst fasen måste 45*145 på cc 45 cm bli starkt med spännvidd 170 cm? Bor just nu i en stuga där mellanbjälklag är samma fast med 2,5 meter spännvidd.

I brist på skiss kommer en bild från innan renovering. Ska bli motsvarande konstruktion.

Hmm, vete fasen om det funkade att lägga in bilden från mobilen. Jag ser den inte.

Varken bu eller bä och imorgon kör vi. Det får bära eller brista! :D

BiFuel skrev:
Hmm, vete fasen om det funkade att lägga in bilden från mobilen. Jag ser den inte.

Varken bu eller bä och imorgon kör vi. Det får bära eller brista! :D
Höll det?
Har du någon bild på resultatet?

hantverkare1 skrev:
Höll det?
Har du någon bild på resultatet?
Jodå, det blev stadigt som tusan. Finns massor av bilder på bloggen men jag kan slänga upp någon här också när jag kommer till datorn.

När kommer du till datorn? :D

Ha ha, har visst missat detta. Lite sent nu :D Här är nästan färdig balkong i alla fall.

Nästan färdigbyggd balkong på ett gult trähus med röda fönsterkarmar och en matchande röd takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.