Vi är på väg att köpa ett hus men vid besiktning märkte vi att takpannorna inte var fastspikade. Enligt besiktningsmannen måste taknocken samt sidorna och nedre delen vara fastspikade.
Säljaren säger att han inte vill åtgärda detta, men enligt besiktningsmannen är detta ett krav.
Någon som vet?

Kan tillägga att ägren har egen firma inom byggbranchen så han borde rimligtvis veta.

B
är taket nylagt?
kan säga också om det blir sådan styrka på ett oväder att pannor vill fara så hjälper inte det dom är spikade. tar bara lite längre tid innan dom far

nockpannorna ska va fastspikad/skruvade, takpannorna ska vara spikade/skruvade om det är över en viss lutning på taket..

Ska och ska, det är ju ingen lag direkt. Men visst, du kanske sover bättre när det blåser.

betongpannor eller lertegel? Ligger huset utsatt för väder och vind? Vid kust t ex.

VH/Findus

B
att dom ska finns det rekommendationer för olika spikning vars i landet man bor.
mer spikning sker om bor vid kusten

Det är betongpannor och de är lagda 2003. Huset ligger innåt landet så det är inte extra drabbat av väder och vind. Tyvärr vet jag inte exakt vad lutningen är på taket.
Om det bara finns rekommendationer på att det ska spikas så kan det bli svårt att kräva det.
Det får blir att själv krypa upp på taket och spika verkar det som.

Betong brukar ligga väldigt bra även utan spik. Pannorna låser varandra. Sitter det vattplåtar som håller ner pannorna längst ut så lär ingen panna blåsa ner ändå. Finns det träd runt huset så är spik nog mest till besvär. hur tätt det än är så blåser barr och löv och annat skräp in under pannorna. Varje år, eller åtminstone varannat så bör du lyfta några pannor här och där, i samband med att du rensar hängrännorna, för att se efter om du måste städa under. Är det då spikat så är det inte troligt att det blir av.

Om du ändå vill fästa pannorna... gör det inte med spik. Använd någon lämplig skruv istället. Den går att dra upp vid behov utan att skada pannan.

Har sett massor med tak. Både med och utan spikade pannor. När betongpannor ramlat ner så har det berott på andra saker. T ex idiotiskt utformade ränndalar som hjälper snön att ta med sig teglet på förstukvisten. Ägaren lade tillbaka pannorna och spikade dem. Året efter så tog snön med sig läkten också ;D. Men varken Gudrun eller andra stormar hade rubbat en enda panna.

VH/Findus

• Gilla
Mikael amundsson och 1 till
  • Laddar…
Eftersom säljaren la om taket 2003 och inte har spikat/skruvat sedan dess antar jag att inga pannor har trillat ner. Då skulle han nog ha varit uppe och fixat det.
Allt ser väldigt bra ut så om det är bra, varför fixa det? :)

Tackar för alla svar.

Är det inte ett AMA krav att pannorna ska fästas? Iallafall så kräver försäkringsbolagen det annars får man inte ut någon ersättning på försäkringen. Pannorna ska spikas i 2 rader runt om hela taket, samt vid alla genomföringar vid en taklutning på mindre än 45 grader.

B
ama är ingen regelverk.
AMA=Allmän material- och arbetsbeskrivning

Snailman
tja,

i benders monteringsanvisning så st¨år det tex att de två yttre raderna ska spikas, har för mig att monier? har lägre krav pga att deras panna väger lite mera...

men men det står tex att pappen ska vikas ner så den kläms mellan vindskivan och trekantläkten och jag har inte sett ett enda nybygge där man inte skär av den jäms med trekantlisten...

Så man verkar inte bry sig så värst om tillverkarna anvisningar i vissa fall...

om pappen på nybyggen. Förr så skulle den vikas upp och limmas på trekantsläkten. Vi som lärde oss att göra så en gång i tiden har svårt att låta bli. Vid rivningar och omläggningar av tak så ser jag vad som håller. När pappen bara är skuren som du beskriver så kan råspånten vara uppmurken en bit in från ändarna. När pappen ligger upp på vindskivan och en vattplåt/vattbräda suttit rätt monterad så brukar det se ut som om taket gjorts i går efter trettio år.

VH/Findus

har fått samma fråga nu från vår byggfirma om huruvida tegelpannorna ska fästas. Vi bygger nytt men använder falsade tegelpannor från Fredriksholm hilleröd från 1960. Där de satt tidigare satt de löst förutom vid utsatta ställen. Uppskattar era åsikter men vad sager reglerna om fästning av pannorna?

TS behöver inte bry sig om att pannorna inte är spikade. Det är lite ängsliga tillverkare som kräver att det ska spikar för att de vill hålla ryggen fri. Bor man vid västkusten eller i kanten av kalfjället så bör man nog spika för där kan man utsättas för rejäla oväder men i resten av Sverige blir det inte så dåligt väder. Jag bytte mitt tak 2012 och det gamla taket hade legat fint i 50 år utan vara vara spikat. De nya pannorna är tyngre och har betydligt bättre passform än de gamla så de låser varandra riktigt effektivt så de kommer inte att blåsa ner de kommande 50 åren heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.