4 721 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Takpapp felmonterad?
Jag och maken är nybörjare vad gäller hus och byggnation, och nu har vi stött på ett problem vad gäller vårt förrådshus - ett ca. 10kvm stort hus som är fristående från vårt bostadshus.
Taket på huset var från början platt, och för två år sedan upptäckte vi att det läckt in så illa att gipstaket där taklampan satt ramlade in. Vi anlitade då hantverkare till att bygga om taket till sluttande. De verkar ha gjort ett fint jobb med själva träkonstruktionen, men nu har vi upptäckt vad vi tror är fuktskador på insidan av råsponten (vi har ännu inte isolerat taket). Takbeläggningen är enbart takpapp och efter att ha inspekterat den idag samt försökt läsa på om montering av sådan papp, så tror vi att de gjort fel. Det ser ut som att de lagt ut remsorna av takpapp i rätt ordning, alltså nedifrån och upp och överlappande, men de har spikat i efterhand vilket gör att alla spikskallar är synliga. Man kan även se att spikarna gått igenom alltihop och syns med ca 0,5cm på insidan av taket.
Vad jag egentligen vill med detta inlägg är att fråga om våra misstankar om felaktig montering stämmer och att fukt trängt ner vid de spikar där vi sett fläckar? Vad bör vi i sådant fall göra - försöka täta spikskallarna på något sätt eller riva upp takpappen och lägga ny? Kanske till och med byta ut råsponten?
Vi känner oss både ledsna och rådvilla och inser att detta kanske kapar en del av vår tilltänkta semesterkassa
Alla råd uppskattas enormt!
Taket på huset var från början platt, och för två år sedan upptäckte vi att det läckt in så illa att gipstaket där taklampan satt ramlade in. Vi anlitade då hantverkare till att bygga om taket till sluttande. De verkar ha gjort ett fint jobb med själva träkonstruktionen, men nu har vi upptäckt vad vi tror är fuktskador på insidan av råsponten (vi har ännu inte isolerat taket). Takbeläggningen är enbart takpapp och efter att ha inspekterat den idag samt försökt läsa på om montering av sådan papp, så tror vi att de gjort fel. Det ser ut som att de lagt ut remsorna av takpapp i rätt ordning, alltså nedifrån och upp och överlappande, men de har spikat i efterhand vilket gör att alla spikskallar är synliga. Man kan även se att spikarna gått igenom alltihop och syns med ca 0,5cm på insidan av taket.
Vad jag egentligen vill med detta inlägg är att fråga om våra misstankar om felaktig montering stämmer och att fukt trängt ner vid de spikar där vi sett fläckar? Vad bör vi i sådant fall göra - försöka täta spikskallarna på något sätt eller riva upp takpappen och lägga ny? Kanske till och med byta ut råsponten?
Vi känner oss både ledsna och rådvilla och inser att detta kanske kapar en del av vår tilltänkta semesterkassa
Alla råd uppskattas enormt!
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om detta nu är fel (vilket jag tror), så blir ju första steget att försöka få firman att göra om. Annars så lägger ni lätt om 10 kvm på en eftermiddag själva. Man behöver inte ta bort den nuvarande pappen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 536 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 536 inlägg
Ytpappen ska väl över huvud taget inte spikas, den brukar dras fast med skruv med en stor bricka. Vare sig ytpappen eller underlagspappen ska dock vara spikad med synlig spik när taket är klart.
När taket är klart ska man inte se underlagspappen alls! Men när den läggs är rekommendationen att spika med synliga spikSueCia skrev:
Det beror på monteringsanvisningen från leverantören men spikning av ytpappen eller häftning med pistol är vanligt men alltid dolt.SueCia skrev:
Synlig spikning av underlagspappen är också vanligt men också beroende på fabrikat men det syns inte för den täcks av annat takmaterial.
Om vi nu ska lägga ytpapp ovanpå - är detta svårt? Min käre far menar att det "inte är någon lek" och när jag googlar på detta får jag upp instruktioner om gasolbrännare, tjära och grejer. Låter som det är way utanför vad vi klarar av själva..
Nä det är enkelt om ni använder ytpapp med självhäftande klisterkant.Floff skrev:
Hammare, fogpistol för asfaltklister i tub, kniv/ar typ mattkniv, spackelspade, tumstock, någon bräda att skära på........ja det är nog allt ni behöver och ett par timmar till förfogande.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fogpistol"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden