Tumstocken skrev:
Återgår till taklutning kontra plåttak - fick följande råd från en takläggare:
"Ang plåttak - det kan läggas flackare än de flesta andra tak. Men helst inte under 5 grader p g a vattnets kapillärkraft".

Vad sägs? Någon som vet mer?
måste väl mena bandtäckt (falsat) tak isåfall ???

Ett litet tillägg i debatten...

Kapilärkraften suger in vatten i falsen. På vintern fryser vattnet och sväller som alla vet. Detta medför att lacken inne i falsen spricker så och plåten blir blottad. Ganska snart börjar plåten rosta och varje vinter spränger vattnet lite till och rostangreppen fortsätter och sprider sig i falsen. Tillslut är det hål.

Detta gäller alltså liggande tvärfalser på tak med låg lutning. Bandtäckning utan detaljer eller fotränna är alltså OK eftersom att liggande tvärfalser då saknas.

ps
Minsta taklutning när det inte finns några hinder är 3,6 grader, och med hinder och ränna m.m. 5,7 grader.
(1:16 resp 1:10 och dubbelfalsat band.)

Tänkte bara tala om vad jag (som startade den här tråden) till slut bestämt mig för: ett torvtak, eller snarare ett sedumtak.

Plåt verkade bökigt och osäkert (och något svar från Plannja fick jag aldrig...). Och så tyckte jag att ett rent papptak skulle se för "garageaktigt" ut.

Under torven ligger förstås papp (och platonmatta). Enligt uppgift så fördubblas pappens livslängd om man täcker med torv. Och så är det snyggt. Och passar bra till ett gammalt trähus på landet.

Så, om någon har tips o råd ang läggning av torvtak, skriv gärna en rad! (Ett problem blir ränndalen mellan lertegeltaket och det nästan platta sedumtaket. - Hur ska den monteras mot torvtaket..?)

Må gott!
/ulf

• Gilla
MagnusMy
  • Laddar…
Fråga: har en friggebod med 10° taklutning, takpapp som är tät men vill av utseendeskäl lägga på ett takpanne-plåt-tak. Dessutom tänker jag att jag få bättre skydd mot vatten/snö. Minska lutning enligt Byggmax är 14°. Tänker att jag lägger strö och läkt under plåten, ovanpå pappen. Är detta dumt? Vilka problem kan uppstå jämfört med nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.