Jag har tänkt att göra något åt en gammal kondensskada som finns på kallvinden hemma. Jag har bifogat fyra bilder.
Yttertaket är åtgärdat sedan tidigare och inomhusventilationen ska jag bättra på, men hur gör man med det gamla möglet? Missfärgningarna är bara ytliga och trät verkar vara torrt och friskt under (se bild 4). Det finns också missfärgningar i snedtaket som man kan se om man gräver bort sågspånet, se bild 2 & 3. Hur gör man enklast för att komma åt att behandla där?
Hur hade ni gjort?
Jag slipper gärna momentet med att byta sponten eftersom det ligger ett fint tak där ovanför sedan tidigare.
Yttertaket är åtgärdat sedan tidigare och inomhusventilationen ska jag bättra på, men hur gör man med det gamla möglet? Missfärgningarna är bara ytliga och trät verkar vara torrt och friskt under (se bild 4). Det finns också missfärgningar i snedtaket som man kan se om man gräver bort sågspånet, se bild 2 & 3. Hur gör man enklast för att komma åt att behandla där?
Hur hade ni gjort?
Jag slipper gärna momentet med att byta sponten eftersom det ligger ett fint tak där ovanför sedan tidigare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Om det är torrt så låt det vara bara. Mögel och svartprickar är inget som förökar sig av sig själv så länge fukten är borta och inte smittar det heller. Blir det fuktigt igen så möglar det iallafall även om det gamla är borta.
Medlem
· Stockholm
· 825 inlägg
Jag skulle heller inte göra något åt det där. Inspektera bara ofta för att kolla att det är torrt.
Klicka här för att svara



