Jag har tänkt att göra något åt en gammal kondensskada som finns på kallvinden hemma. Jag har bifogat fyra bilder.

Yttertaket är åtgärdat sedan tidigare och inomhusventilationen ska jag bättra på, men hur gör man med det gamla möglet? Missfärgningarna är bara ytliga och trät verkar vara torrt och friskt under (se bild 4). Det finns också missfärgningar i snedtaket som man kan se om man gräver bort sågspånet, se bild 2 & 3. Hur gör man enklast för att komma åt att behandla där?

Hur hade ni gjort?

Jag slipper gärna momentet med att byta sponten eftersom det ligger ett fint tak där ovanför sedan tidigare.

• Vy av ett snedtak på en vind med synliga missfärgningar och sågspån på golvet, vilket tyder på tidigare fukt- eller kondensskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga kondensskador på träbalkar, täckt med sågspån, i soligt ljus.
    Skapa konto
  • Kallvindsutrymme med synligt träbjälklag och sågspån, tecken på ytliga mögelskador synliga.
    Skapa konto
  • Ytlig mögelskada och missfärgningar på träspont i kallvind belyst av varmt ljus.
    Skapa konto
Du behöver inte byta brädorna.
Tvätta bort det (kanske slipa).
Använd mask.

Jag förmodar att grundorsaken till detta är åtgärdad.

S
sblixten skrev:
Du behöver inte byta brädorna.
Tvätta bort det (kanske slipa).
Använd mask.

Jag förmodar att grundorsaken till detta är åtgärdad.
Tvätta med mögeldödare. Slipa sprider bara mögelsporer i onödan och utsätter dig för onödigt mycket mögel i luften.

Om det är torrt så låt det vara bara. Mögel och svartprickar är inget som förökar sig av sig själv så länge fukten är borta och inte smittar det heller. Blir det fuktigt igen så möglar det iallafall även om det gamla är borta.

Jag skulle heller inte göra något åt det där. Inspektera bara ofta för att kolla att det är torrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.