AG A skrev:
Enligt mig krävs det magi, för att få ett 4-metersrör att bli 4,5 m.
6 meter finns inte som standard i vanliga butiker. Men sen är det frågan om kunden är villig att betala för en resa på kanske 50 mil, för att hämta ett 6-metersrör hos "närmsta leverantör"?
Vem har överhuvudtaget påstått att man ska försöka få ett 4 meters rör att bli 4,5 meter?? Du behöver inte göra dig mer löjlig än nödvändigt.

Du påstår att 3 meter är standardlängder i ditt inlägg och jag påpekar att det finns både 4 och 6 meters längder som standard. En normal plåtfirma har detta hemma eller ser till att beställa hem det i samband med att man tar ordern så det är inget som helst konstigt i att få hem 6 meters längder.

oceanis skrev:
Vem har överhuvudtaget påstått att man ska försöka få ett 4 meters rör att bli 4,5 meter?? Du behöver inte göra dig mer löjlig än nödvändigt.

Du påstår att 3 meter är standardlängder i ditt inlägg och jag påpekar att det finns både 4 och 6 meters längder som standard. En normal plåtfirma har detta hemma eller ser till att beställa hem det i samband med att man tar ordern så det är inget som helst konstigt i att få hem 6 meters längder.
I TS fall, var det väl just 4,5 meter. Att det finns 4 meterslängder hjälper väl då föga?
6 meter finns hos vissa. Men att leta, åka och hämta etc, har sitt pris.
Vad är faran, eller felet med att skarva, om det blir betydligt billigare?

AG A skrev:
I TS fall, var det väl just 4,5 meter. Att det finns 4 meterslängder hjälper väl då föga?
6 meter finns hos vissa. Men att leta, åka och hämta etc, har sitt pris.
Vad är faran, eller felet med att skarva, om det blir betydligt billigare?
Det finns även 5 meters som standard.....
Det är ingen som ifrågasatt hantverksmässigheten eller faran med att skarva men om kunden vill ha ett helt stuprör för utseendets skull är det ingen direkt ökad kostnad om man beställer hem materialet innan den dagen man ska sätta upp det eftersom det är standardlängder vi pratar om.

Johan Ivarsson som år plåtis skriver att han inte ens skulle få för sig att skarva men att det godkänt. Dvs även en fackman tycker att det skall vara ett helt rör.

50 mil!?

MathiasS skrev:
50 mil!?
Ja, du vet, plåtslagare är inget hett yrke. Finns väl ett tiotal i hela Sverige.

Johan Gunverth skrev:
Ja, du vet, plåtslagare är inget hett yrke. Finns väl ett tiotal i hela Sverige.
Men det finns väl leverantörer av stuprör i Västra Götaland på närmare avstånd än 50 mil för annars är man nästan ända uppe i Stockholm ;)

Jag vet åtminstone ett par i Göteborg....

Lindab har filial i Göteborg, bara att hämta där.

Högsbo Järn och Metall säljer Plannjas proffssortiment inkl. 6m-längder, kilsvep och skarpvinklar. Kan ju vara bra att veta för den som behöver fixa själv i Göteborgs-området. Jag har köpt mitt där.

OK. Bakfall i yttersta halvmetern av hängrännan då? Dvs biten utanför stuprörsanslutningen lutar åt fel håll... Är det OK eller skulle rännan knäckts upp vid kupan?

Det är inte okej med bakfall på rännan.

Japp knäcks vid hålet för stupröret. Blir en svag v-form av hängrännan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.