8 828 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Stuprör med skarv
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Är det fackmannamässigt att utföra ca 4,5 m långa stuprör med skarv?
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Skulle själv inte gör det men enligt hus ama så är det okej (hus ama är vad som anses va fackmannamässigt)
I den vanliga bygghandeln finns väl sällan rör längre än tre meter (?) så det blir nog skarvat rätt ofta på dessa höjder.....
Jag ser dock inte heller några problem med det, skarven syns ju knappt, dock ska man nog se till att få ett svep vid skarven, annars kommer inte röret förbli spikrakt.
Jag ser dock inte heller några problem med det, skarven syns ju knappt, dock ska man nog se till att få ett svep vid skarven, annars kommer inte röret förbli spikrakt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 161 inlägg
3 m fick jag också höra och åkte till en fackleverantör och fick 6m-längder. Man kan samtidigt passa på att få svep med kil istället för det fula med excenterlås. Bygg-AMA tar inte alltid hänsyn till vad som är snyggt.MathiasS skrev:
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Kilsvep är det faktiskt! Men ett extra svep 1,5 m upp är ändå inte så snyggt.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Alla skarvar ska pop nitas ihop då behövs inga extra svep.
Vad var alternativet?VW Transporter skrev:
Hängrännans längd går knappast att ändra, eller?
Då hängrännor normalt säljs i max 3 meterslängder, så är är väl en skarv nödvändig, eller?
Stuprör, är ju dessutom gjorda för att enkelt kunna skarvas.
Av en snickare/hantverkare/plåtslagare är det fackmannamässigt med en skarv.
Anlitar du en trollkarl/magiker, kanske du kan ha andra krav.
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Hängrännor?
Det klart att det finns längre stuprör, dom befintliga var inte skarvade...
Det klart att det finns längre stuprör, dom befintliga var inte skarvade...
Alternativet är väl att köpa 6m rör. http://www.platshopen.se/system/web...&HSID=15071&FID=808&Kid=8769_11456&PID=162293
Men då ska man nog säga det innan montering.
Men då ska man nog säga det innan montering.
Jag är inte vaken, märker jag. Stuprör menar jag, inte hängrännor.AG A skrev:Vad var alternativet?
Hängrännans längd går knappast att ändra, eller?
Då hängrännor normalt säljs i max 3 meterslängder, så är är väl en skarv nödvändig, eller?
Stuprör, är ju dessutom gjorda för att enkelt kunna skarvas.
Av en snickare/hantverkare/plåtslagare är det fackmannamässigt med en skarv.
Anlitar du en trollkarl/magiker, kanske du kan ha andra krav.
Frågan är väl bara hur långt bort "närmaste leverantör" finns? Det mesta är möjligt om kunden är beredd att betala för det, eller villig att vänta på specialleverans.oceanis skrev:
Den grundläggande frågan, är väl om det är fackmannamässigt att skarva stuprör, i något avseende?
Enligt mig är svaret: JA!
Nej frågan i just detta speciella fall handlade om att du påstod att det krävdes en trollkarl/magi för att lösa problemet, men så är inte fallet eftersom både 4m och 6m längder är ganska standard om man skaffar sitt material från lämpliga leverantörer. Jag utgår ifrån att det är en plåtslagare som gör jobbet och då vet man detta.AG A skrev:
Fackmässigheten har redan Johan Ivarsson svarat på.
Enligt mig krävs det magi, för att få ett 4-metersrör att bli 4,5 m.oceanis skrev:Nej frågan i just detta speciella fall handlade om att du påstod att det krävdes en trollkarl/magi för att lösa problemet, men så är inte fallet eftersom både 4m och 6m längder är ganska standard om man skaffar sitt material från lämpliga leverantörer. Jag utgår ifrån att det är en plåtslagare som gör jobbet och då vet man detta.
Fackmässigheten har redan Johan Ivarsson svarat på.
6 meter finns inte som standard i vanliga butiker. Men sen är det frågan om kunden är villig att betala för en resa på kanske 50 mil, för att hämta ett 6-metersrör hos "närmsta leverantör"?