Är det fackmannamässigt att utföra ca 4,5 m långa stuprör med skarv?

Skulle själv inte gör det men enligt hus ama så är det okej (hus ama är vad som anses va fackmannamässigt)

I den vanliga bygghandeln finns väl sällan rör längre än tre meter (?) så det blir nog skarvat rätt ofta på dessa höjder.....

Jag ser dock inte heller några problem med det, skarven syns ju knappt, dock ska man nog se till att få ett svep vid skarven, annars kommer inte röret förbli spikrakt.

MathiasS skrev:
I den vanliga bygghandeln finns väl sällan rör längre än tre meter (?) så det blir nog skarvat rätt ofta på dessa höjder.....

Jag ser dock inte heller några problem med det, skarven syns ju knappt, dock ska man nog se till att få ett svep vid skarven, annars kommer inte röret förbli spikrakt.
3 m fick jag också höra och åkte till en fackleverantör och fick 6m-längder. Man kan samtidigt passa på att få svep med kil istället för det fula med excenterlås. Bygg-AMA tar inte alltid hänsyn till vad som är snyggt.

Kilsvep är det faktiskt! Men ett extra svep 1,5 m upp är ändå inte så snyggt.

Alla skarvar ska pop nitas ihop då behövs inga extra svep.

VW Transporter skrev:
Är det fackmannamässigt att utföra ca 4,5 m långa stuprör med skarv?
Vad var alternativet?
Hängrännans längd går knappast att ändra, eller?
Då hängrännor normalt säljs i max 3 meterslängder, så är är väl en skarv nödvändig, eller?

Stuprör, är ju dessutom gjorda för att enkelt kunna skarvas.
Av en snickare/hantverkare/plåtslagare är det fackmannamässigt med en skarv.
Anlitar du en trollkarl/magiker, kanske du kan ha andra krav.

Hängrännor?

Det klart att det finns längre stuprör, dom befintliga var inte skarvade...

AG A skrev:
Vad var alternativet?
Hängrännans längd går knappast att ändra, eller?
Då hängrännor normalt säljs i max 3 meterslängder, så är är väl en skarv nödvändig, eller?

Stuprör, är ju dessutom gjorda för att enkelt kunna skarvas.
Av en snickare/hantverkare/plåtslagare är det fackmannamässigt med en skarv.
Anlitar du en trollkarl/magiker, kanske du kan ha andra krav.
Jag är inte vaken, märker jag. Stuprör menar jag, inte hängrännor.

AG A skrev:
Jag är inte vaken, märker jag. Stuprör menar jag, inte hängrännor.
Vaken eller inte........men det krävs knappast mer magi än att köra till närmaste leverantör och hämta ut 6 meters längder av stuprören. ;)

oceanis skrev:
Vaken eller inte........men det krävs knappast mer magi än att köra till närmaste leverantör och hämta ut 6 meters längder av stuprören. ;)
Frågan är väl bara hur långt bort "närmaste leverantör" finns? Det mesta är möjligt om kunden är beredd att betala för det, eller villig att vänta på specialleverans.
Den grundläggande frågan, är väl om det är fackmannamässigt att skarva stuprör, i något avseende?
Enligt mig är svaret: JA!

AG A skrev:
Frågan är väl bara hur långt bort "närmaste leverantör" finns? Det mesta är möjligt om kunden är beredd att betala för det, eller villig att vänta på specialleverans.
Den grundläggande frågan, är väl om det är fackmannamässigt att skarva stuprör, i något avseende?
Enligt mig är svaret: JA!
Nej frågan i just detta speciella fall handlade om att du påstod att det krävdes en trollkarl/magi för att lösa problemet, men så är inte fallet eftersom både 4m och 6m längder är ganska standard om man skaffar sitt material från lämpliga leverantörer. Jag utgår ifrån att det är en plåtslagare som gör jobbet och då vet man detta.

Fackmässigheten har redan Johan Ivarsson svarat på.

Lindab har upp till 6m i sitt standardsortiment, så det behöver ju inte direkt specialbyggas för att kunna levereras....men som sagt, vanliga handeln har nog sällan så långa rör.

oceanis skrev:
Nej frågan i just detta speciella fall handlade om att du påstod att det krävdes en trollkarl/magi för att lösa problemet, men så är inte fallet eftersom både 4m och 6m längder är ganska standard om man skaffar sitt material från lämpliga leverantörer. Jag utgår ifrån att det är en plåtslagare som gör jobbet och då vet man detta.

Fackmässigheten har redan Johan Ivarsson svarat på.
Enligt mig krävs det magi, för att få ett 4-metersrör att bli 4,5 m.
6 meter finns inte som standard i vanliga butiker. Men sen är det frågan om kunden är villig att betala för en resa på kanske 50 mil, för att hämta ett 6-metersrör hos "närmsta leverantör"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.