Hej! Tittat på hus byggt 2000 från Trivselhus och när man går upp på vind och tittar så ser det ut som plywoodskiva och sen ligger betongtakpannorna direkt utanför det.... är det verkligen så man gör? Man kan se lite fuktringar på sina ställen men ingen konstig lukt eller annat. Bör man oroa sig för detta?

Det låter udda. Det brukar vara oljehärdad masonit. Men den lösningen funkar.

Det är vanligt med plyfa också.

D Daniel 109 skrev:
Det låter udda. Det brukar vara oljehärdad masonit. Men den lösningen funkar.
Jaha men så kanske det är.... blev så förvånad för jag har bara sett undertaket med råspont eller vad det kan tänkas heta. Gör man med masonit idag eller är det andra tekniker som gäller?

Det funkade med plyfa drekt under betongpannorna på förädrarnas hus som var byggt -77

L
EN del husfabrikanter har t.o.m bara en armerad plast som ligger på takstolarna , under
bärläkt och sedan pannor , hänger rätt bra mellan stolarna

Det är meningen att det ska hänga, då kan de spara in ströläkten.

Hur länge det fungerar beror på taklutningen och att betongpannorna byts i tid. Räkna inte med mer än 40 års livslängd på betongpannor. Men det är klart att det är en budgetlösning.

L
J justusandersson skrev:
Hur länge det fungerar beror på taklutningen och att betongpannorna byts i tid. Räkna inte med mer än 40 års livslängd på betongpannor. Men det är klart att det är en budgetlösning.
Bara en intressant grej , är det bara 40 års livstid på betongpannor , det finns tegel som överlevt längre än så , klart en frysrisk finns , varför då ha betong , mycket dyrare , en tanke
bara

Ja, det finns tegeltak på slott i Skåne som är från 1500-talet. Tittar man långsiktigt, uttryckt i form av årskostnader, är jag övertygad om att tak med lertegel blir billigare. Ytan på betongpannor eroderar långsamt och kvar blir den grovkorniga betongen som blir ett utmärkt fäste för mossa och annat som dirigerar vattnet i oönskade riktningar.

L
J justusandersson skrev:
Ja, det finns tegeltak på slott i Skåne som är från 1500-talet. Tittar man långsiktigt, uttryckt i form av årskostnader, är jag övertygad om att tak med lertegel blir billigare. Ytan på betongpannor eroderar långsamt och kvar blir den grovkorniga betongen som blir ett utmärkt fäste för mossa och annat som dirigerar vattnet i oönskade riktningar.
Att det fanns så gammalt var en nyhet för mig , att det finns äldre pannor vet jag , kan det bero på som du säger skåne , inte så mycket frysrisk där , lertegel kan paja genom frysning ,
var kan nordgränsen gå tro , intressant

Jag tror att en viktig faktor är taklutningen. Förr (1800-talet och tidigare) var taklutningen på många byggnader runt 45 grader vilket gav stora fördelar i flera avseenden. Sedan fanns det otroligt många tegelbruk i Skåne. Det enda som finns kvar idag i Sverige, Vittinge, ligger ju i Uppland, men norr därom var de nog sällsynta. Själv upplever jag att frostsprängda pannor är vanligare vid 2-kupigt än vid 1-kupigt, men jag känner inte till något belägg för det.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.