Hej!

Är i färd med att planera en kommande mindre utbyggnad av mitt hus.
Egentligen inget särskilt men skulle gärna ta in lite synpunkter gällande takets utformning och konstruktion.

Jag har gjort två enkla skisser som förhoppningsvis förklarar hur jag tänkt mig.

Utgångspunkten är att taket skall vara som ett "sluttande badkar".
Utbyggnaden som består av tre sidor skall visuellt utifrån se ut att ha samma takhöjd. Detta för att uppnå den kubformen av utbyggnaden som vi eftersträvar. De tre sidorna som blir ytterväggar agerar även som sarg/vägg för takets konstruktion, sidorna av "badkaret".
Taket kommer att bli låglutande, mellan 3-6grader. och troligt material kommer bli papp eller duk.

För att leda vattnet ut från badkaret så tänker jag låta det falla mot en punkt på taket. Det görs dels genom takstolarna som leder från befintlig byggnad men även byggt fall i 90graders vinkel mot takstolarna, se ritning.
Vattnet tänker jag ska lämna taket via en plant monterad takbrunn och som går ner i takkonstruktionen och ut genom yttervägg och vidare ner i dagvattennätet.

Hoppas beskrivning och bilder förklarar hur jag tänker och hur vår vision av denna tillbyggnad skall bli.
Det som inte finns med på skisserna är de takfönster som planeras sättas in,

Vill nu som rubriken lyder har feedback på detta. Kommer inte göra själva täckandet själv utan lämnar bort detta. Dock så kommer all träbyggnation ske av mig innan taktäckaren tar vid.

Så ös på med input!

• Skiss av en planerad utbyggnad med taklutningar och en central takbrunn, indikerad av en blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du får nog förklara bättre, helst med en 3D skiss, i alla fall en vanlig skiss.

Klockan är iofs nästan ett, men jag förstår inget alls...

Har en 3-D skiss men tyvärr inte på denna dator... Men ska försöka skaka fram det.

Det röda på skissen är ytterväggar och kommer att fungera som sarg och vara lika höga. Innanför denna sarg så kommer taket att ligga och luta i pilarnas riktning mot den fyrkanten och den blå ringen uppe i vänstra hörnet.
Den blå ringen symboliserar takbrunnen där vattnet skall lämna taket.

Jag förstår nog, men begriper inte vad avsikten kan vara.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår nog, men begriper inte vad avsikten kan vara.
Avsikten är helt enkelt att vi vill att utbyggnaden skall bli helt kubformad. Den minst komplicerade taklösningen som jag kan komma på då är ett sluttande tak innanför det som blir ytterväggar.

Men har någon en annan klok lösning så lyssnar jag gärna in den!

Det normala när man bygger platta tak är att man har nån ränna som fångar upp regnvattnet. Då behöver du inte ha en massa olika vinklar och lutningar på taket utan det räcker med en. Rännan skulle i ditt fall komma längs den vänstra ytterväggen, alternativt mitt på taket för att åstadkomma en dubbelt så stor lutning.

C Chepo skrev:
Avsikten är helt enkelt att vi vill att utbyggnaden skall bli helt kubformad
Det vore intressant att få se en bild på hur huset ser ut i nuläget.

Ja, jag vet att utseende och smak är individuellt, och kanske inte borde diskuteras här,
men jag kan inte låta bli att vara nyfiken på var en kubformad byggnad skall passa in.
(Utan kanske i Mekka då :oops: )

Platt tak känns inte riktigt 2017, hade själv satsat på ett sadeltak med låg lutning.

Tack för alla inputs! ALLA åsikter tas emot med varm hand!

Jag har ritat upp befintligt hus med tillbyggnad i Sketchup och bifogar en av bilderna. Måtten stämmer väldigt bra så det är nära sanningen om hur det kommer se ut. Det som avviker från bilden är fönstret i hörnet som kommer att tas bort och det andra fönstret på kortsidan kommer att bli något större.

Blev lite pepp på att ha en motfallstakslösning vilket medför att jag antingen får en mindre höjd på total takkonstruktion med samma lutning ELLER kan öka lutningen och behålla samma totala höjd.
Jag är nämligen begränsad av befintligt sadeltak..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.