Byggahus.se

Takstolsproblem vid byte av råspont

1. M
    Medlem · Stockholm · 18 inlägg

Mr Affe

Medlem
    Jag håller på att byta tak på huset (gamla betongpannor). På grund av vattenskada har jag tänkt byta ut en del av råsponten. Bredvid skadan finns en takkupa och dess väggar är byggd ovanpå takstolen där råsponten slutar. Väggen går sedan ut ytterligare en bit över råsponten. Detta gör att jag inte kan ta bort råsponten utan att först behöva riva väggen på takkupan.

För att slippa det funderar jag på om det skulle gå att kapa råsponten i kant med ytterväggen av takkupan och ta bort den skadade delen, ca 1 dm råspont sticker då ut från takstolen under takkupans vägg. För att sedan kunna sätta dit ny råspont behövs det något att fästa änden i. På något vis behöver jag montera en regel parallellt med takstolarna och fästa den nya råsponten i den. Hur skulle det kunna göras?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det går att kapa råspont jäms med takstolar , när ny ska dit , så sätts i 45X95 på takstolen för att spika råsponten i , när det gäller det andra tydligen , så kapar du rakt strax utanför din kupa om det går ca 10-15 cm , dom delarna som sitter kvar måste ha stöd på två håll , annars vinglar dom , är det bara ett mindre hål som du behöver ta bort , så lägg en regel ca 1,5 meter
    under den spont som är OK och skruva fast den , nu har du en ny tillfällig ( takstol att spika i ) håller hur bra som helst , du kan sätta flera om du vill , mera att spika i , hoppas att du förstår , annars kom tillbaka

3. M
    Medlem · Stockholm · 18 inlägg

Mr Affe

Medlem
    Tack för svaret.

Jag tänkte först sätta en regel på takstolen för att spika i, men sedan upptäckte jag att den måste ut ca 1 dm från takstolen för att komma utanför kupan, och att sätta dit 3-4 reglar i bredd verkade inte vara en bra lösning.

Att sätta en regel under som fäster i spont som är ok fungerar säkert för mindre lagningar, men jag behöver byta ca 1 meter. Det finns 1-1.5m spont nedanför som är ok som jag skulle kunna fästa i, även om jag är sugen på att byta den också egentligen. Ovanför är det en skorsten och där sitter det en regel vinkelrätt mot takstolen som takstolen verkar sluta i. Jag antar att det går att fästa 'lagningsregeln' i den också, men frågan är om det räcker / är en bra ide.

4. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Det går alldeles utmärkt!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.