Hej,

Jag bor i ett nybyggt hus och vill ta hål genom väggen från vinden på ett par ställen för att dra igenom nätverkskabel för bland annat kamera. Hur gör jag det på ett bra sätt för att inte råka ut för problem i framtiden. Jag vet inte om hustillverkaren har åsikter men gör man det rätt tänker jag att det inte borde var några problem? Det sitter ju en väv längst in mot vinden från T Emballage, jag tänker mig att jag tar ett litet hål i den, borrar igenom träpanelen, sätter i ett VP-rör eller liknande och tejpar runt röret på insidan med lämplig tejp så som är gjort runt luftintagen i närheten? Några tankar eller förslag?

Mikael_L
Stoppa luftflöde i röret också, tryck in en liten tuss mineralull, cellgummi eller vad som helst som går att få bort, men som stoppar ev luftflöde när den sitter där.

• Gilla
user7
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stoppa luftflöde i röret också, tryck in en liten tuss mineralull, cellgummi eller vad som helst som går att få bort, men som stoppar ev luftflöde när den sitter där.
Ok, sätter igen röret sen så slipper man kanske vindsflugor. Behöver man tänka på något på utsidan, tänker mig att jag skruvar kameran stånden täcker hålet.

Mikael_L
Förutom att stoppa ev luftrörelse i röret så är det annars bara helt vanliga byggrelaterade saker att tänka på.
Att klimatskärmen (den difftäta plasten) ansluts tätt mot röret, eller så tätt som möjligt iaf.
Att all håltagning blir snygg och tillräckligt tät mot nederbörd, insekter osv, som kan behövas på respektive ställe.
Dvs saker som är lika oavsett vad man tar hålet för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.