Spanjoletten till min vindslucka har fastnat i låst läge. Vredet roterar bara, något har uppenbarligen gått sönder inuti låset.
Luckan har alltid varit trög så man fått vrida rätt hårt för att låsa, och nu har det gett upp.
Hur sjutton får jag upp det? Jag kommer inte åt någon annan del av låset än hålet där vredet trycks in.

Har även försökt knacka ut sprintarna ur gångjärnen på luckan med stämjärn och hammare, men de sitter som berget.

S
En bild på hur det ser ut med gångjärnen

S skutten11 skrev:
En bild på hur det ser ut med gångjärnen
Se bifogad bild

• En vit dörrkarm med dolda gångjärn intill en vägg med ljust träimitationsmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får fortsätta och försöka knacka ur sprintarna, och vinkla ner luckan i "fel" sida. (gångjärnssidan)
För att sedan försöka komma åt låset.

Tror inte det blir lätt att få ner luckan då luckbladet ser ut att ha en fals.

Redigerat:
S
Du har försökt att få ut pinnen och den sitter säger du , är du på rätt sida om järnet för att knacka ut den , den ena sidan sitter pinnen på , andra sidan ett lock .
Det kan vara så att pinnen är klämd för att inte åka ur själv , och då blir i princip omöjligt att få ut den ,
Enda möjligheten är då att kapa gångjärnet på lucksidan så det släpper , för det är nog inte möjligt att kapa pinnen mellan delarna
Finns metallblad till multiverktyg , det går att kapa gångjärnet med ett sådant på ett bra sätt utan att skada för mycket i trät
Glöm då inte att sätta en stämp mellan lucka och golv , annars kanske den kommer ner i huvudet på dig

Försökte knacka in ett stämjärn på båda sidorna, men tyckte inte sprinten rörde sig.
Är kanske inter optimalt heller med stämjärn, är lite rädd att knäcka eggen, men får inte in en mejsel i skarven.
Ska prova igen när jag kommer hem.

S
Om du använder ett stämjärn så kan du glömma det efter arbetet med luckan , det är skrot
så ett gammalt är nog inte fel , dom sprintarna kan sitta rätt hårt , så det behövs nog lite mer än mindre våld på dom

Edit , har du en mindre huggmejsel den är stum när du slår på den , stämjärnet sviktar lite , det blir inte
samma kraft då

Ska se om jag kan plocka upp en huggmejsel på jula i morgon..

När du börjar knacka gångjärn osv är det kanske värt att fundera över hur viktigt det är att komma upp på vinden just nu. I mitt fall hade en öppen vindslucka under en köldknäpp kostat rätt mycket extra energi, så jag hade tyckt det var värt att vänta en månad eller så med att fixa till det. Men det beror ju också på hur snabb du tänker vara med att återställa.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Så sant så.. jag börjar nog med att bara se om jag kan rubba på ena sprinten överhuvudtaget. Sen vänta på varmare väder.

Inte heller mer huggmejsel rubbade sig sprinten :-(

S
Troligtvis är då pinnen klämd för att inte kunna gå ur , sitter som berg
Då finns nog inget annat än att såga av den del som sitter på luckan för att få ner den , eller
om det går att kapa pinnen på något sätt , men blir nog svårt

Pinnen var omöjlig att knacka ur, så jag gick till slut loss med kapskivan på gångjärnen. En vecka senare och skiten är nere. Nu är spanjolett-fan bortplockad. Kuggarna inuti spanjoletten hade gått av.
Värt att notera är att fjädrarna och skenorna i luckan höll den uppe även utan gångjärn. Fjädrarna drar hela luckan mot kanten som gångjärnen sitter på.
Dock verkar inte gångjärnen varar den lättaste sorten att byta ut. Ser inga skruvinfästningar, utan de verkar vara gömts inuti luckan.
Suck..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.