3 552 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Överlappa gammalt plasttak - dålig idé?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Mitt plasttak över altanen klarade inte denna vinter. Det var inte tyngden som tog det utan den minst sagt udda snön på hustaket som i år bestod av flera cm is i botten som knäcktes när det åkte från det mera lutande hustaket och sen bokstavligt talat spetsade plasttaket på en 5-6 ställen. Har alltså skador där nu 1-2 dm långa och 3-10 cm breda som jag tillfälligt lappat ihop med bitar som blev över när taket sattes upp 2005. Det är en vanlig korrugerad profil. Taket har aldrig klarat av att gå på utan man har alltid behövt ha nåt under.
Nu slog mig en tanke: är det en bra idé att låta gamla taket ligga kvar och bara överlappa med ett nytt, likadant?
Fördelar:
Starkt, då håller det att gå på.
Går snabbt att lägga (givetvis måste gamla skruvarna bort men kan återanvändas)
Nackdelar:
Blir något mörkare.
Gamla taket måste rengöras ordentligt - på plats. Brukar använda högtryckstvätten.
Taket måste troligtvis vara helt torrt innan man kan lägga på det nya.
Det är ca 18 kvm så det är ingen jätteutgift, runt 1500,-
Funderingar som kom fram:
Vad händer om det kommer vatten emellan? Har för mig att jag läst att vatten mellan två plastskivor kan bli så varmt att plasten kan deformeras? Eller så kan kanske isen ställa till det?
Finns det risk för algbildning och är man helt rökt på att försöka få bort detta?
Är det en dum idé redan från början, ska jag göra som jag tänkte först: riva bort hela taket och lägga dit ett nytt?
Kan berätta att jag tidigare hade snörasskydd på hustaket efter denna sträcka (baksidan av huset) men en vinter för 4-5 år sen blev snömängden så stor att när det släppte så tog det med sig hela skyddet samt ett 20-tal pannor så då tog jag bort det. Årets vinter får väl anses som rätt extrem ändå. Taket har annars funkat bra och hållit tätt under hela sin livslängd och plasten är heller inte spröd eller så.
Nu slog mig en tanke: är det en bra idé att låta gamla taket ligga kvar och bara överlappa med ett nytt, likadant?
Fördelar:
Starkt, då håller det att gå på.
Går snabbt att lägga (givetvis måste gamla skruvarna bort men kan återanvändas)
Nackdelar:
Blir något mörkare.
Gamla taket måste rengöras ordentligt - på plats. Brukar använda högtryckstvätten.
Taket måste troligtvis vara helt torrt innan man kan lägga på det nya.
Det är ca 18 kvm så det är ingen jätteutgift, runt 1500,-
Funderingar som kom fram:
Vad händer om det kommer vatten emellan? Har för mig att jag läst att vatten mellan två plastskivor kan bli så varmt att plasten kan deformeras? Eller så kan kanske isen ställa till det?
Finns det risk för algbildning och är man helt rökt på att försöka få bort detta?
Är det en dum idé redan från början, ska jag göra som jag tänkte först: riva bort hela taket och lägga dit ett nytt?
Kan berätta att jag tidigare hade snörasskydd på hustaket efter denna sträcka (baksidan av huset) men en vinter för 4-5 år sen blev snömängden så stor att när det släppte så tog det med sig hela skyddet samt ett 20-tal pannor så då tog jag bort det. Årets vinter får väl anses som rätt extrem ändå. Taket har annars funkat bra och hållit tätt under hela sin livslängd och plasten är heller inte spröd eller så.
Jag tror det blir mycket skrik för lite ull, särskilt om du ska ta bort de gamla skruvarna. Då är det ju som att lägga ett nytt tak fast med dubbla skivor. Tror mig dessutom ha hört om att det kan bli förstoringsglasverkan mellan dylika skivor om det kommer vatten emellan.
I en tidigare villa hade tidigare ägare lagat hål i ett liknande tak, alltså klistrat på bitar av skivor över hål, så där låg ju delvis dubbelt. Ja, det blev alger emellan.
I en tidigare villa hade tidigare ägare lagat hål i ett liknande tak, alltså klistrat på bitar av skivor över hål, så där låg ju delvis dubbelt. Ja, det blev alger emellan.
Klicka här för att svara