Tak & Vind
NickeNickee: Nu är detta en väldigt gammal tråd men jag tänkte ändå bara säga att om någon söker simspanel likt denna så kan jag svara på var den kan stå att finna.
Lärospånet: [citat] En granne la sådant på en väldigt flott renovering av en gammal Skånegård - blev väldigt snyggt o dessutom tidsriktigt - men beror så klart på huset precis som du säger.
maah: En bild säger alltid mer än tusen ord... :) Beror mycket på stilen på övriga snickerier. Hålkälslist är vanligast att sätta skulle jag tro, men en utmaning att gera vid snedtak.
Fabrikör Stava: [citat] Nä det ligger på läkt som bildar luftspalt. Sedan gör man som ett hus på nocken, se googlad bild [bild] se även min bild högst upp med luftintag vid takfötterna
RobertEdward: [citat] [citat] Byggdes under sensommaren regnade en hel del då. Har fått en yttervägg bytt pga liknande problem. Det sades att det skickades ett svartmögelprov men dom orkade inte vänta så dom bytte hela väggen. För mig låter det som att det var mögel och dom håller det hemligt.
justusandersson: Ser väldigt snyggt ut! Bra att du återkopplade så att fler kan se att det lönar sig att tänka efter.
-MH-: Har ett garage i källarplan med gummimatta (ser det ut som, ca 5 mm tjock) ovanpå betongtak. Helt plant verkar det som. I ena hörnet står en tillbyggnad ovanpå. Resten är trätrall. [bild] Bände lite i hörnet, och det ser ut som reglar av tryckt trä ligger ovanpå gummiduken, och tillbyggnaden bygger då på reglarna. Inger fuktskada i form av uppdragen duk vad jag kan se från sidan.
justusandersson: Efter att ha sovit på saken: Om du bor i ett område med mycket organiskt nedfall, som barr och löv, är det bra med falsat tegel oberoende av taklutningen. Väl så viktigt är dock att använda ströläkt med rejäl dimension, minst 25 mm hög. Rostfri spik (A4 kvalitet) är också bra eftersom ett lertegeltak kan ligga ganska länge.
Stefan N: Vatten kommande utifrån genom tak täcks sällan av försäkring, kolla dina vilkor först.
justusandersson: Jag tycker det beror lite på hur takstolarna är gjorda. Moderna takstolar med spikplåtar är rätt fula och behöver kläs på något sätt. Att göra det behöver inte vara så svårt om du är noggrann. Du måste använda snickeritorrt virke. Enklast (fast kanske inte billigast) är att använda planhyvlad fur. Ett alternativ är någon form av skivmaterial, t.ex. furuplywood. Om du vill
FG: Ett alternativ om man vill ha varmvind utan cellplast är Koljerns cellglaselement. Det verkar vara en långsiktigt hållbar lösning. Förmodligen rätt dyrt, men samtidigt slipper man råspont och takstolar. [bild] [bild]
goodyear77: Vi är precis klara med vårt taklyft (Stockholm), 120kvm i ett plan som blev 240kvm i två plan. Det finns flera olika leverantörer som bygger våningen i hangar och sen kommer och ”lägger på” den nya våningen, men vi valde att bygga i lösvirke. Fördelar med lösvirke: ca 15% billigare för oss, bättre kontroll och möjlighet att justera under byggets gång. Känns mer ”gediget”.
Daniel 109: Det stämmer nog. Är sponten frusen så ligger fuktenkvar där. Värms den utifrån så torkar den inåt och det blir fuktigare där.
Joak: Nja. Gummi torkar o spricker väl också om det blir utsatt för sol. Det ser ut som en bakplåt. Åk till plåtslagaren och be att han gör ett riktigt tak till huven.
Tvapac: Nu har jag gjort precis som ni sa, hoppas det blir bättre. Kunde känna hur det drog lite lätt från ventilen/spalten direkt. Att få dit ventilen inifrån var nu nemas med tigersågen och lite ståltråd att dra den på plats inifrån. Satte en 30x30cm genom panelen högst upp i spetsen. Sen sågade jag bort 25cm vindgips längst högst upp på hela gaveln och satte en remsa insektsnät över.
Anneli91: [citat] Jodå, vi har bytt ut isoleringen i väggarna från gammal råttäten stenull till träfiberskivor. Så vi fortsätter med dem på vinden.
Lärospånet: [citat] Jo torkvind var nog praktiskt - men kanske inte optimalt nuförtiden i våra mer välisolerade hus? Men det låter som mysiga barndomsminnen! Fast idag nöjer sig väl inte ungarna med brädspel på vinden tyvärr...
TheGame: Jag hade inte.accepterat. Men hade nog velat ha vådläggning på riktigt sätt dvs skarvning nerifrån och upp :) Jag är nojjig.också om jag.leijer bort arbete så jag gör set mesta själv
Jan-Erik Thorkilsson: Tack för svaret, detta är det enda stället som det är fukt på.
Oldboy: Ja, det är också en möjlighet. Har själv asfaboard innanför träpanel på garagets vindutsatta sida, och i en synlig skarv av asfaboarden från den oisolerade insidan har det blåst/trängt in regnvatten nu och då med åtföljande fuktfläckar. Det beror på att det inte finns ngt vindtätt skikt på insidan. Hade det funnits så hade luften inte kunnat pressa in vatten genom skarven. Dock
janwide: Är det något problem nu? D.v.s. finns det mögel eller fuktskador? Om inte så skulle jag ha lite is i magen och avvakta. Sätt dit fönstret som saknas och se vart det tar vägen.
justusandersson: Det är bara när hus är grundlagda på berg eller annat fast material som man kan utgå från att en förlängning kan göras utan ytterligare åtgärder. Tillbyggnader bör därför normalt alltid göras med en rörelsefog mot det gamla huset. 3 cm är dock väl mycket, så det pekar mot att plattans grundläggning är otillräcklig. Vill du ha mer initierade synpunkter måste du beskriva
snowsoul: [citat] Tack för svar, o tack för du påminde om plasten...den hade jag inte tänkt på :)
SueCia: Tycker du kan ta det litelugnt :) det går givetvis att skära upp plasten och laga med avsedd tejp. Hade inte det gått hade det varit helt galet att bygga hus på det viset. Vill man vara snuskigt noga överlappar man plasten rejält, sen sågar till lite läkt som man lägger i en fyrkant runt hålet o skruvar fast med skruv som inte är så lång att den går igen takpanelen.
heimlaga: Man brukar skära till två lager 5 cm tjocka hårda bergullsskivor och binda fast dem med en järntråd kring murstocken så de ligger tätt emot och ösa spånet mot dem.
ivarssonivar: Svetsad ytpapp är ett tak som inte låter. Men tror dit tak är väldigt fel gjort då dom inte låter i vanliga falla.
slugger: tipsar om frid´s bygg och montage i Enköping http://f-b-m.se/
ivarssonivar: Grovt 50-100 tusen plåt arbete är en stor kostnad i tak byten.