Hej!
Har ett innertak som börjat luta in litegrann, runt 1-2 cm neråt längs med balken. Är detta illa/något akut som behöver åtgärdas eller kan man låta det vara i 1-2 år till?
Huset är från 1920-talet, renoverats på 60-talet.
Finns det något enkelt sätt att fixa detta tillfälligt så att man slipper se de? Något man kan fixa med en domkraft?

Tack

Du skriver att ”det har börjat” böja ned en eller ett par centimeter, menar du att det har hänt på kort tid? I så fall bör du i första hand ta reda på varför det har hänt. Kan du ge lite mer info om hur konstruktionen ser ut och kanske lite bilder så får du nog bättre hjälp.

Och välkommen till forumet!

Ber om ursäkt, jag skrev fel. Det har varit så sen jag köpte huset, alltså minst 4 år.

Om du menar bilder från vinden av mellantaket så skulle jag helst undvika det. Det är extremt mycnet isolering på det i form av sågspån samt det är golv på de mesta av vinden.

Alla bjälkar har en nedböjning, även nya. Men då man konstruerar hus idag beräknar man den tillåtna nedbljningen. 1920 så var det viktigaste att det inte brakade ihop och man gick på erfarenheter snarare än beräkningar. Och en nedböjning var inte så viktig :)

Om ingen tagit bort bärande väggar så är det som det ska vara. Har det hållit i 100 år så fungerar det ett tag till.

Tips på tillfällig åtgärd om sådan finns?

R Rem1234 skrev:
Ber om ursäkt, jag skrev fel. Det har varit så sen jag köpte huset, alltså minst 4 år.

Om du menar bilder från vinden av mellantaket så skulle jag helst undvika det. Det är extremt mycnet isolering på det i form av sågspån samt det är golv på de mesta av vinden.
Ok, det låter bättre :)

Enklaste är nog att rikta taket med läkt som man lägger kilar bakom och sedan sätter nytt ytskikt. Nackdelen är att det äter lite takhöjd.

Själv tycker jag att det ingår i charmen att gamla hus är lite vinga.

R Rem1234 skrev:
Tips på tillfällig åtgärd om sådan finns?
Vad ska du åtgärda?

Om det är "naturlig" nedböjning pga konstruktion och ålder är det 100% kosmetiskt. Då är det nytt innertak som gäller.

Är det något som hänt konstruktionsmässigt och något bärande är borttaget/skadat så är det allvarligare och bör åtgärdas. Men om det hållit i + 4 år lär det inte rasa idag. Kortsiktig åtgärd är att stämpa upp det om det behövs.

A Autodidak1 skrev:
Vad ska du åtgärda?

Om det är "naturlig" nedböjning pga konstruktion och ålder är det 100% kosmetiskt. Då är det nytt innertak som gäller.

Är det något som hänt konstruktionsmässigt och något bärande är borttaget/skadat så är det allvarligare och bör åtgärdas. Men om det hållit i + 4 år lär det inte rasa idag. Kortsiktig åtgärd är att stämpa upp det om det behövs.
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ok, det låter bättre :)

Enklaste är nog att rikta taket med läkt som man lägger kilar bakom och sedan sätter nytt ytskikt. Nackdelen är att det äter lite takhöjd.

Själv tycker jag att det ingår i charmen att gamla hus är lite vinga.
Ska renovera huset inom 1-2 år och då kommer jag ha innertaket utbytt, så vill inte göra några större dyra åtgärder som Bernieberg förslog.

Jag undrar om det finns något enkelt knep som skulle fixa detta då det är extremt störande att titta på.
Vill inte heller ha några stolpar ståendes mitt i rummet.

Låter som att du ska låta det vara tills det är dags att renovera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.