Staffans2000
Staffans2000: Generellt håller den betydligt längre än två månader. Min underlagspapp låg bar i nio månader ungefär, utan att ta skada, åtminstone inte som jag kunde se.
4 svar · 2,6k läst
P
henke_benke: ja gift som gift om det är koppar eller tvättmedel är skitsamma.
6 svar · 12,8k läst
K
KjellTimell: Byggställning på sluttande tomt är inga problem.
1 svar · 2,9k läst
Bernieberg
Bernieberg: Du får nog berätta lite mer om hur taket är uppbyggt om du vill ha råd. Beskriv utifrån och in hur det ser ut. Och gärna lite mer om var och hur det läcker in.
2 svar · 1,8k läst
T
henke_benke: [citat] är ju kommun som ritat och designat. viktigt att dom får göra som dom vill
51 svar · 14,7k läst
D
Daniel 109: Jag har en lada som stått ute i 100år drygt. Den utsätts frekvent för högre luftfuktigheter än så. Ytor som inte är direkt utsatta för regn eller annan väta är oskatt. Så visst tål det klart mer periodvis.
10 svar · 2,4k läst
U
ulphen: Undersökte skivan med de små skadorna och det ser helt klart ut som gips. Den är ju även skuren så man kan se i springan mellan skivan och resten av taket att hela innehållet är vitt och gipsliknande. Skivorna blir dock kvar oberoende av innehåll. Det är ju farligare att brinna upp än att få i sig lite damm :-)
9 svar · 7,2k läst
·
D
Danzka: Vi bygger i Falun.. pulverlack låter som ett alternativ, är det billackerare som brukar göra detta? Tror du det är nödvändigt att blästra bort färgen på en helt ny huv? Jag var inne på att det räcker med att slipa lite för att få en yta att fästa på och måla på plåtfärg. Dock är jag osäker på vad huvarna är fabriksmålade med för typ av färg.. om man blästrar så slipper
2 svar · 1,9k läst
J
justusandersson: Lertegel håller betydligt längre än betongpannor och åldras snyggare. När papp och läkt behöver bytas, återanvänder man pannorna. Man bör ha ett ltet reservlager för eventuell frostsprängning. Annars finns det snygga och hållbara plåtvarianter. Plannja Trend eller liknande, som är en variant på falsat plåttak som man kan lägga själv, passar utmärkt till ett brant pulpettak.
8 svar · 6,5k läst
·
L
Liteavvarje: Ska du inte isolera så räcker det springor under takfoten , sen vet jag inte hur dina takstolar är Är dom kloss ett undertak , så det är som fack i taket . Skulle nog ta upp några gluggar på sidorna , gavlarna , rummet ansluter ju mot huset , så där ska inte ha hål , blir läckagerisk då
5 svar · 7,8k läst
N
Nils82: Kolla länken, där får du en uppfattning om utförandet. https://www.t-emballage.se/produkter/produktsamling?o=Tak&p=vindavledare
4 svar · 2,2k läst
·
GomorronYxskaft
GomorronYxskaft: Rätt :)
4 svar · 976 läst
·
S
Stefan1972: Låt det vara.
2 svar · 2,2k läst
·
H
hakanhult: Jo finns ju en del el som går i taket. Men den går ju en bit upp i taket. Vilket sätt är bäst att fästa glesen i betongen? 6mm expanderspik behöver ju bara fästas 30mm in i betongen vad jag har läst och den ska klara 35kg/expander som jag förstår det.
2 svar · 5,5k läst
anders07
anders07: Om du råkar träffa en av plankorna i glespanelen så flytta tråden eller borra hål (typ 3mm räcker om du har 2mm tråd). Jag hade masonit skivor så jag kunde knacka tråden genom utan att borra men det märker du...
4 svar · 2,7k läst
C
crazytok: Angående organiskt material, så ja absolut det ska jag tänka på. Vill ha det mesta i tätförslutande plastlådor ändå eftersom det är såpass fuktigt. Däremot blir det väl lite tomkartonger som man vill spara och ”är bra att ha”.... men det kan ju knappast vara någon fara!? Spånskiva känns som att det är så fuktkänsligt? Då måste jag nästan använda mig av fuktbeständig
3 svar · 5,5k läst
M
MBygg: Hej! Nu har takläggaren varit på plats igen för att åtgärda problem. För att takpannorna inte ska ligga direkt på fotplåten har han skruvat ditt råspont i längen med fotplåten. Det finns en luftspalt under råsponten. Sedan flyttades takduken upp över den nya råsponten med ett överlapp som räcker ner till fotplåten. Samma överlapp sticker sedan ut från under betongpannan och
25 svar · 20,9k läst
·
E
eviljava: Om du vill veta hur din vind mår skall du ha koll på RH. Ligger den på 75% eller över under längre perioder kommer du att få mögel. Ligger den under kan du känna dig lugn.
1 svar · 1,5k läst
M
Mr L: [citat] Vindskyddsduk låter kanon, vi kör på det. Tack! Som du skriver kommer det vara en kallvind, men visst kommer man slänga upp lite säsongsbetonade saker som julsaker, resväska osv. Min bättre hälft bunkrar IKEA plastlåder med lock varje gång hon svänger förbi varuhuset, så förvaring räknar vi med till viss del.
2 svar · 694 läst
M
MagHam: Det är väl inte så lätt att spika en läkt utan att gå igenom pappen. Men, såga av spikarna innan någon reser sig hastigt och punkterar hjärnan.
1 svar · 859 läst
·
D
David_b: Ska ta det med dem som gjorde taket,så får dem lösa det på nått sätt.
9 svar · 6,0k läst
B
Björk82: [citat] Jag satte en luftspalt på ca 1 cm för att om vi måste byta ut yttertaket i framtiden så skulle annars isoleringen följt med, det behövs ingen spalt egentligen, men det blir ju inte heller sämre med luftspalt.
6 svar · 990 läst
B
bossespecial: Är det takstolar till garagebygget?
4 svar · 4,5k läst
A
Adde_07: Ja. Vatten som rinner av från tak och plåt skall rinna igenom gummimattan och vidare ner. Problemet här är att mattan ha sjunkit ner för mycket och sidorna lutar in mot pappen vilket gör att vatten samlas i mattan för att sedan rinna ut och in i pappen. För att lösa problemet borde själva fönsterkonstruktionen sitta längre ner, första raden med pannor efter fönstret borde sitta
19 svar · 4,2k läst
·
J
justusandersson: Skall du börja greja med detta måste du kontrollera hela takstolskonstruktionen först. Frågan är om de längsgående bjälkarna behövs eller om de kan ersättas. En svårighet ligger i att de ingående delarna verkar ha lite varierande dimensioner. En måttsatt sektion är en bra utgångspunkt.
2 svar · 1,4k läst
·
L
Liteavvarje: Ska du inte göra något radikalt med vindens isolering , såsom att ta bort allt spån och lägga mineralull där , kan du rulla ut en usoleringsmatta , en sådan med papper på , finns i olika tjocklekar , ovanpå spånet . Det blir rätt bra isolering av det , spån i sig är inte helt fel
1 svar · 725 läst
M
moberg07: Tack för svaren, använde mig av byggbeskrivningar.:)
3 svar · 1,6k läst
useless
useless: Övertryck på övervåningen på grund av dålig ventilation så att varm fuktig luft läcker ut genom fönstret. Jag har (haft) samma problem hemma.
10 svar · 2,8k läst
·
6
610: Ska fundera på det med skorstenen. Har haft planer på att göra lite modernare ventilation men det kanske blir att behålla det original istället. Det har ju fungerat i snart 60 år. Det stämmer att pannorna är runt 40 år. Dom klarar sej säkert ett tag till. Däremot börjar takfönstret bli skruttigt och jag skulle vilja byta det mot en liten takkupa och dessutom sätta en skorsten upp
6 svar · 10,1k läst
·
L
Liteavvarje: Tänk dig mellanrum på en långstege inte mer , jag har lagt en vanlig på taket med stöd på tre ställen och gummimatta mellan och två vinklar in under nockplåten över nocken , fäst på andra sidan så att säga , jag ville inte skruva genom takplåten PS Bör vara två krokar i nederkant för att haka i den stege som man går upp till takfotan , så inte den halkar iväg
1 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.