Garage loft tips

2k läst  74 svar

Nästa tråd i Tak & vind
  1. Micro553
    Medlem Nivå 5
    Hej

Jag har fått takstolar som ska tåla att bygga ett loft (hobbyrum) på. Vi har högt till tak i garaget så kommer ha 208 cm mellan underliggare och överliggare och 370 cm brett. Detta gör att jag kan bygga ett hobbyrum.

Skulle gärna se om jag är rätt ute:

Golv:
    Råspont samt heltäckningsmatta - måste det vara nåt mellan som golv?

Väggar tak:
    OSB + Gips för att sen kunna måla - funkar det?

Trapp:
    L-trapp eller Rak eller sk spartrapp. Kommer ha "kattvindar" för förvaring så trappen ska vara "snygg" billig och avsedd för att gå upp till hobbyrummet. Sett att det finns prisvärda spartrappor på tex bauhaus.

Övrigt.
    Skulle vilja ha ljudisolerat pga biorum - hur gör man enlast?

• Laddar…
  2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    Råsponten måste ha cc 400 om det ska vara gångbart.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 18
    Om du har 1200 mm c/c avstånd mellan takstolarna behöver du använda ca 35 mm tjocka spontade brädor. Det behöver inte vara golvbrädor utan det räcker med enklare virke om du ska lägga matta ovanpå. En L-formad trappa som ligger längs en yttervägg och sedan använder utrymmet mellan två takstolar blir bäst både med hänsyn till gångbarhet och utrymmeseffektivitet.

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Nivå 15
    Hur definieras gångbart? Det går att gå på det även med 120cm. Men det blir stor svikt. Med en eller ett par klenare reglar som binder ihop golvet blir det bättre. CC40 gissar jag är för att komma ner i en svikt som är normal i en bostad.

5. Micro553
    Medlem Nivå 5
    Det är 120 cc mellan takstolarna.

Funkar det att sätta ”kottlingar” på andra ledden?

Jag vill ju gärna inte ha så mycket svikt. Samtidigt som jag ej vill bygga ”för” tjockt pga avstånd till tak.

6. J
    Medlem · Nivå 18
    Konstruktionsreglerna har ett sviktkriterium för vanliga golvbjälklag. Max nedböjning på 1,5 mm från en 100 kg person oberoende av konstruktionens spännvidd. Det är kanske lite överdrivet här, men ett utrymme som skall användas ofta får inte svaja för mycket. Det upplevs som otrevligt. 35 mm spontade brädor ger ca 3 mm med c/c 1200 mm, vanlig 22 mm råspont ca 12 mm. Kortlingar tillför inget i det här fallet. Sponten får brädorna att samverka.

7. Micro553
    Medlem Nivå 5
    Innebär detta att 35 mm vikte funkar bra för mig? Och det behöver ej vara spont förstår jag rätt?

8. J
    Medlem · Nivå 18
    Jo, spontat bör det vara. Annars måste man gå upp mer i tjocklek.

9. D
    Medlem · Nivå 15
    Om man inte binder ihop dem med något på andra hållet.

• Laddar…
  10. Micro553
    Medlem Nivå 5
    Lite så jag tänkter också. Kottlingar mellan.

11. J
    Medlem · Nivå 18
    Nej, kortlingar (obs stavningen) som går parallellt med golvbrädorna har bara marginell betydelse i det här fallet, om man inte lägger dem väldigt tätt. Man kan spika en bräda tvärs under golvbrädorna på mitten av avståndet mellan takstolarna och uppnå en effekt som närmar sig spontning. I praktiken vinner man inget på det eftersom det troligen inte blir billigare. Om man till varje pris vill få ner golvbrädornas höjd måste man sätta in extra bjälkar mellan takstolarna. Detta kan bli ganska dyrt om garagets bredd är mer än ca 4 meter.

12. Micro553
    Medlem Nivå 5
    Tackar för svar.

Fick ett tips om att lägga tvärgående virke med cc 60 och sen golvspån på detta.

Är det en bra konstruktion?

13. J
    Medlem · Nivå 18
    Det fungerar absolut, men jag är inte säker på att det blir billigare. Det är dessutom rätt tetigt att såga till och hantera spånskivorna på loftet. Det är mycket som är i vägen. Tro mig 35 mm spontade brädor blir både enklast och billigast.

14. Micro553
    Medlem Nivå 5
    Tack för info. Då skitar jag på den metoden.

Kostanden är ju av betydelse absolut.

15. Micro553
    Medlem Nivå 5
    Kikade lite och 35 mm verkar ju inte vara det lättaste att hitta?

Menar du spontat 35 mm eller vanligt 35 mm.

Utsäkta dumma frågor är nybörjare men vill gärna lära mig. Och loftet känns som en bra utmaning.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: