8 167 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Inreda vind i enplanshus
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Hur man gör byggtekniskt överlåter jag med varm hand till andra, då jag är totalt okunnig. Mitt inlägg för istället eventuellt bygglov för detta. Vi tittade för 5 år sen på lite radhus i BBRF--form. Några av husen hade inredd vind, men de saknade bygglov för förändringen och det sades att något bygglov skulle aldrig ges för detta pga av brandsäkerhetskrav.
Om det stämmer eller ej eller om det är aktuellt för detta bygge har jag ingen aning bom. Jag tänkte bara nämna det så att man inte glömmer den biten.
Om det stämmer eller ej eller om det är aktuellt för detta bygge har jag ingen aning bom. Jag tänkte bara nämna det så att man inte glömmer den biten.
Tack!Fairlane skrev:
Hur man gör byggtekniskt överlåter jag med varm hand till andra, då jag är totalt okunnig. Mitt inlägg för istället eventuellt bygglov för detta. Vi tittade för 5 år sen på lite radhus i BBRF--form. Några av husen hade inredd vind, men de saknade bygglov för förändringen och det sades att något bygglov skulle aldrig ges för detta pga av brandsäkerhetskrav.
Jo jag började i den änden. Kommunen godkänner inredning av vind
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Dom kraven behöver nog inte uppfyllas eftersom det aldrig kan bli boyta med en takhöjd så låg.
Takhöjden kommer bli så låg att det inte är lönt att göra detta projekt. Gör en attefallstillbyggnad istället?
Takhöjden kommer bli så låg att det inte är lönt att göra detta projekt. Gör en attefallstillbyggnad istället?
Hej! Var upp och mätte takstolarna och de är inte bredare än 145.. Samma i golvet. Då blir det svårare med den lösningen du hade?J justusandersson skrev:Det finns tabeller över sådant. Västmanland ligger mest i snözon 2,5. Då bör överramarna i dina takstolar vara 45x195 mm och underramen 45x170 mm. Som golvbjälkar klarar 45x170 en spännvidd på ca 2,5 meter. Med en extra sådan regel mellan de befintliga och med en limmad spånskiva funkar det över sovrummen. Jag återkommer. Jag har inte räknat färdigt.
Mvh Susanne
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Inte annat än att du måste lägga in golvreglar med lite bättre höjd hela vägen. Jag är lite förvånad över måtten, men det finns flera olika principer för att dimensionera fackverk.
Takstolarna är inte byggda på plats utan beställda från fabrik om det nu har nån betydelse..?J justusandersson skrev:
Hur som.. Tack för svar!!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara