Vi har lagt på T-embalages diffusionsöppna väv mellan takstolarna. Ingen råspont under utan bara väv enligt T-embalages instruktioner. Ströläkten är skruvad och limmad för att minimera risken för läckage men idag när det kom en regnskur så kunde jag se att det trotts allt sipprar in lite vattnet på tre ställen! Samtliga ställen är under ströläkten men det är svårt att veta exakt vart läckorna är.
Jag har varit uppe på taket för att försöka se något som skulle kunna vara fel men allt ser bra ut.
Yttertaket kommer inte upp förräns om två-tre veckor vilket ger oss lite tid att komma åt problemet.

Just nu är jag nästan inne på att ta bort bärläkten och spänna ytterligare en väv uppe på ströläkten, ny ströläkt och sedan dit med bärläkten igen.

Någon som har ett bättre förslag på vad vi kan göra?

R
Är vävens bredd lika med takets eller är den skarvad på vägen ner , det sistnämnda kan generera som läcka om det blåser hårt
vatten går in i skarven och upp , kan vara lite kapilärkrafter med

Jag tror att när du lägger på yttertaket är.problemet borta.
Det är väll läkten som nlivigt blöt så har det letats sig ner på nått sätt. Extra kännsligt om du är utan yttertak mao

Ja väven ligger i horisontella våder från gavel till gavel. I de horisontella skarvarna är det förklistrat och det känns verkligen som att klistret sitter men vist skulle det kanske ändå kunna krypa upp lite där.

Yttertaket blir av trä, en hyvlad halvfalsad panel från nock till takfot. Jag räknar inte med att yttertaket kommer vara helt tätt men det kommer definitivt hjälpa till att hålla vattnet ute.

R
Yttertak av trä ??? är det ett dalatak då , virket uppifrån och ner eller

Bör inte trätak vila på takpapp? Låter lite Risky med ditt upplägg.

Är det T-Diff ni lagt? Då ska ni rulla ut deras läkttätningsband under all ströläkt om ni ska lämna det öppet för väder och vind. Om du inte menar att du gjort det när du skrev "limmad"?

Antar den är uppbyggd på samma sätt som Moniers Underlagsduk för Vittinge. Då den inte innehåller bitumen så vulkar den inte runt spiken, d.v.s. tätar, när man spikar igenom eller skruvar igenom.

Pratade en del med en tekniker på Monier om detta och öppettiden är visserligen 6 månader på deras duk, men det under förutsättningen att man tejpar under all ströläkt. De rekommenderade dock presenning om man skulle lämna det öppet så länge, oavsett.

Vi tejpade inte då det var knalltorrt i sommar och vi har nu lagt lertegel så vi klarar oss. Det regnar ju titt som tätt nu så läkten blir ju genomsur och då letar sig vattnet in vartän det kan.

Mitt förslag är att lägga på presenning hellre än att läkta om. Det är ju inte svinkul att läkta liksom, och man riskerar bara att förstöra duken.

Ska ni på med ett s.k. faltak typ som Moelven visar här? https://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/tratak/tratakspanel/

Får ni på det så blir det säkerligen nog så tätt. Helt rätt dock med strö och bärläkt under för ventilation av det isåfall. Hade väl kanske inte behövts en diffusionsöppen duk såvida ni inte ska isolera ut mot råspont/duken, men det kanske är tanken, då är det rätt. :-)

Jag vet inte riktigt vad ett "dalatak" är för något. Det vi ska ha är falsade plank som ligger vertikalt från nock till takfot, ganska likt det som Moelven säljer.

Vi fick rekomendationen att limma under ströläkten istället för att tejpa men nu börjar jag tvivla på den rekomendationen..

Diffusionsöppna väveven valde vi mycket riktigt enbart för att kunna isolera ända mot väven.

Tack för alla svar! Börjar snart tro på att det kommer ordna sig när yttertaket kommer på plats
Fick dock precis besked från fraktbolaget att det kommer förmodligen dröja ytterligare en vecka innan det blir leverans Så nu blir det pressar på!

R
Samma som moelven virket uppifrån och ner på längden , ligger på många härbren

• Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.