Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag planerar att bygga ut stugan med en utbyggnad som ska ligga lite förskjuten. Taksprången från befintliga huset och tillbyggnaden kommer därför att skära varandra enligt bilden. Hur gör man rent praktiskt för att få det tätt där? Skärningspunkten blir ju horisontell, så om man lägger en ränna där blir väl vattnet stående?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Det var en tänkvärd idé, men jag vill helst ha samma taklutning på båda byggnaderna. Det går heller inte att förskjuta utbyggnaden åt vänster eller göra den smalare, vilket skulle kunnat lösa problemet.
Redigerat:
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Det sitter ett fönster på gaveln till vänster om tillbyggnaden som jag helst vill behålla. Detta ger ljus in till vardagsrummet som ligger längre in i stugan. Bakom utbyggnaden ligger nuvarande pyttelilla sovrum. Inbillar mig att det blir svårt att utnyttja hela ytan som en förlängning av gaveln ger. Jag vill ju ha ett extra rum, behöver inte en lång korridor bredvid.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Någon som kan säga om det ens är görbart eller om jag bör tänka om?
Redigerat:
Du får se till att det lutar lite i skärningspunkten. Inget problem för en plåtslagare. Givetvis kommer det även att samlas löv och sådant där ändå, så att se till att det är hyfsat enkelt att komma dit och rensa ett par gånger om året kan vara bra.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Låter bra. Det är dock korrugerad plåt på taket, så om vattnet ska rinna av måste det luta ordentligt åt sidan. ;-) Men då sätter man en ränna med lite lutning längst ner under plåten eller?
Hur förbereder jag detta sedan för plåtslagaren? Kan jag skära till och skruva fast plåten utan tätning och sedan kommer plåtslagaren och sätter rännor och löder ihop allt?
Hur förbereder jag detta sedan för plåtslagaren? Kan jag skära till och skruva fast plåten utan tätning och sedan kommer plåtslagaren och sätter rännor och löder ihop allt?
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Tack båda, då lämnar jag jobbet helt till plåtslagaren i förvissning om att h*n fixar detta.
Bästa svaret
Går det inte att förskjuta tillbyggnaden lite till vänster? Nu tycker jag det ser rätt fult ut om jag ska vara ärlig. Men skulle nocken på din tillbyggnad skära mot takets lutning idag skulle det kunna bli rätt snyggt. Är du med på hur jag menar? Handlar det bara om att du får flytta fönstret lite på gaveln vid gamla byggnaden, hade jag gjort det.
En plåtslagare lär inte ha problem att lösa det där som du ritat ändå. Men det hade sett betydligt snyggare ut att göra så som jag föreslagit.
Här ser du ett exempel på hur jag menar:
En plåtslagare lär inte ha problem att lösa det där som du ritat ändå. Men det hade sett betydligt snyggare ut att göra så som jag föreslagit.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Som jag förklarat i inlägg #5 så går det varken att smalna av tillbyggnaden eller att flytta den. En sån utbyggnad som du beskriver har vi redan på motstående gavel. Du kan se en bild på hela stugan med den tänkta tillbyggnaden här: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-bygga-ut-stuga.324789/#post-3072590F FRS05 skrev:Går det inte att förskjuta tillbyggnaden lite till vänster? Nu tycker jag det ser rätt fult ut om jag ska vara ärlig. Men skulle nocken på din tillbyggnad skära mot takets lutning idag skulle det kunna bli rätt snyggt. Är du med på hur jag menar? Handlar det bara om att du får flytta fönstret lite på gaveln vid gamla byggnaden, hade jag gjort det.
Klicka här för att svara