Inlägg 5 tolkade jag som att du såg spånet som ett problem.

Den forskningen jag har sett gäller nya byggnader med fuktspärr. Det gäller inte i TS hus. Har man ingen fuktspärr måste fukten komma ut från vimden, då behövs ventilation. Om dennska ökad är ju svårt att veta eftet som vi inte vet hur mycket ventilation det finns i dag.

D Daniel 109 skrev:
Inlägg 5 tolkade jag som att du såg spånet som ett problem.

Den forskningen jag har sett gäller nya byggnader med fuktspärr. Det gäller inte i TS hus. Har man ingen fuktspärr måste fukten komma ut från vimden, då behövs ventilation. Om dennska ökad är ju svårt att veta eftet som vi inte vet hur mycket ventilation det finns i dag.
Nej en fördel, hygroskopiska material är att föredra. Som jag förstod det är det i nybyggnationen problemet är? Inte i den gamla. Så då är den forskningen relevant.

Jag gissar (i brist på fakta) att den nya och gamla vinden sitter ihop. Då har de väldigt mycket med varanda att göra. Fukten kommer upp i den gamla delen och orsakar problem i den nya. Det var samma sak i mitt förra hus. Där var det väldigt lite ventilation.

• Gilla
Jansing
  • Laddar…
Jag delar uppfattningen att ökad ventilation av en kallvind med fuktproblem ofta förvärrar problemen.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det beror ju på grundförutsättningarna. Pratar vi ett nyare hus (1970 -> ) med fuktspärr och mineralulls isolering så håller jag med dig. Men det var det inte här.

Om Daniels teori stämmer borde en plastfolie mellan gamla och nya vindsdelen lösa problemet. Jag har sett nya vindar utan förbindelse med äldre delar som har samma typ av problem så jag är tveksam.

Är det tätt mellan så funkar ju den nya vinden som en vind på ett nytt hus. På sådanna vindar har man i flera undersökningar kommit fram till att man kan stänga ventilationen. Men då ska fuktspärren vara tät.

Jag tror att mycket beror på att taket låg utan takpannor under hela vintern.

Utan takpannor så strålar värmen ut från ovansidan av takpappen. Detta medför att råsponten blir kraftigt nedkyld, vid klart väder, tom. nedkyld under lufttemperaturen. När du då ventilerar vinden med kall och ofta fuktig utomhusluft så riskerar insidan av råsponten att vara kallare än daggpunkten hos utomhusluften. Således kondenserar utomhusluften på råsponten och mögel bildas så småningom.

Med takpannor så strålar dessa ut istället och råsponten blir inte lila nedkyld.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Oavsett så skulle jag anse detta är felkonsturerat, vem står för konstruktionen? Är det byggfirman? Ni kan ju reklamera tjänsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.