Tak & Vind
robbah: [citat] Gammalt hus så avståndet mellan takstol har varierat från 1130-1170mm
rävlyan: Har för mig att en farmarskruv gör ett hål på ca 5 mm och har dom då fått lite stryk mekaniskt så han hålet vara ovalt , det innebär att det fordras en stor popnit , vet inte om det finns så stora eftersom det ska svälla ut på baksidan Är lite tveksam till den sortens lagning , det bästa är nog att tala med en riktig plåtis/takfirma och förklara hur det ser ut . En del av dom är
epw: Du riskerar att bygga in ett problem om pappen skulle börja vittra sönder. Vattenskador är i regel dyra. På med ny papp, läkt och plåt så håller det många årtionden framöver.
lasrivkmp: Hittade denna tråden och måste säga att ditt tak i våras påminner om mitt eget. Håller just nu på att fundera på hur jag ska snygga till det. Så: Hur har det gått? :)
stranger: [citat] Bara fukten inte blir ett problem då är jag nöjd .
RaoulW: Finns det ingen som tillverkar taksteg som är 42 cm långa och kan ligga under takpannorna? Om inte, en affärsmöjlighet för Sekelskifteshus m.fl.
Oldboy: [citat] Ngt sådant skulle jag också gissa på. Ser inte alls ut som mögel. Så det är lugnt.
Bergart: [citat] Ja, bättre en vikning för mycket än för lite, tänkte jag. Till sist klämde jag även dit en liten plåtbit som jag vek över en springa som uppstod. Se bilder nedan.
Jonatan79: Bygg utan gips, det är gamska vanligt då man har panel.
MagHam: Största risken för farliga överspänningar (utan direktträff) anses vara när flera galvaniska nät går till samma apparat: - TV med parabol eller antenn - Fast telefoni på koppar med t ex nätanslutet ADSL modem - Robotgräsklippare med laddstation och 500 meter slingkabel I dom här fallen kan det räcka med att det kommer en spik på ena nätet för att mellanliggande utrustning ska få
eng83: Ett sent svar på frågan, men om någon får samma problem igen eller ska sätta upp ett falsat plåttak: Det rörde sig om för liten lutning och det bildades då en vattensamling som kom in mellan falsarna. Inga problem sommartid, men vintertid var det inte kul!
Slb2018: [citat] Jag ska slänga plankorna och därför rengjorde jag dom bara med klor, tog inget som dödade det innan.
nskogen: Tack för handfasta och praktiska råd! Hade det inte varit för att jag klantigt nog stukade foten hade jag redan varit uppe och kikat lite till. Återkommer när det känns lite stabilare.
Claes Sörmland: Hagmans har en betongtaksfärg i nyanser från rött till svart. Av deras reklamfilmer att döma verkar det vara en hel del jobb med rengöringsarbetet före själva sprutmålningen.
tompaah7503: [citat] Lindabs krokbockare finns även på Hornback för 1100 kr tydligt (1000 kr billigare än länken ovan).. Det står dock att den är till för "bockning av Krok Lindab KFL" Är KFL någon speciell krok eller kommer denna bockare att fungera på vanliga rännkrokar?
pelle plåt: Profilerad plåt skruvar man . Färdiga ark som köpes på byggmarknaden. Bandtäckning (falsat ) Kör plåtslagaren upp i en falsupptagare på plats i rätt längder och sedan falsar / klämmer ihop den med en s.k lok . Ej att förväxla med sk clicktak.
justusandersson: Kolla hur det är med takfönster. Det bör kunna vara ett intressant alternativ. I synnerhet om du vill göra badrum. Det finns en hel del regler kring tillgänglighet, ljusinsläpp mm som arkitekter är vana att hantera. Ur byggnormsynpunkt blir det ett nybygge. Våtutrymmen (som t.ex. badrum) drar alltid lite mer pengar, men om man inte faller för alla modetrender med kakel överallt behöver
icho: [citat] Läs på BBR om brandskydd i byggnader. Iom att du ska ha en bostad på övervåningen får inte byggnadens nedre del rasa för att det brinner i en annan brandcell (stallet). Generellt är det krav på 60 minuter till bostäder från annan verksamhet. Ett stall skulle säkert kunna få ännu högre krav om det förvaras större mängder hö eller andra saker som skulle kunna öka
justusandersson: I Stockholm är plåttak svarta! En bra tumregel. Det är alltid bättre med en avvikande färg än en som ligger nära, men inte matchar. Dessutom åldras färg på plåt och lertegel olika. Undermedvetet accepterar man dessutom lättare det som är traditionellt i trakten.
Higgsino: > Luftspalten i taket kan ju gå ihop med lustspalten i yttervägg. Smart, det tänkte jag inte på, tack!
justusandersson: Intressant. Gualöv ligger dock faktiskt i Skåne, om än ganska nära Blekingegränsen.
RSRC: [citat] Extremt svårt område. I synnerhet om nockventil krävs? Vad gör man med gamla vindavledare? Ska de fyllas igen?
justusandersson: Talet efter YAP eller YEP anger mängden isolerande material, t.ex. asfalt, per kvm. Välj ett så högt tal som möjligt. Mataki (Malmö takindustri) är ett gammalt kvalitetsmärke, men det finns andra också.
Mattias_Eson: Kan mycket väl vara en klump betong som slagits loss också. Dagens betongpannor är riktigt dassiga och det ligger slagg o skit på nästan varje ny panna. Jag brukar låta "skiten" sitta sålänge det inte är i en fals, för att inte skada beläggningen
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg som var off topic. /Moderator
hemmabygg: Tack för alla råden, överlappar runt 8 cm och fixar till med en extraplåt för att få till längden. Hinner inte beställa special via plåtslagare
guggen: Fattar inte ens hur man som hemmapulare skulle kunna lägga ett papptsk så dåligt. De där bubblorna kommer slitas hårt och spricka. Det ser ut som om det kan komma in vatten i dem. Nocken gör man väl ofta förstärkt? Dvs överlapp från båda sidor ö er nocken och sedan en nockremsa över båda. Etc etc. Har du betalat mkt så kanske det lönar sig att ta dit ngn sakkunnig besiktningsman
Sofia.: Mitt evighetsprojekt med mitt renoveringshus tar aldrig slut, nu håller jag på att byta tak på ena delen av mitt hus, där blir det byta av allt ( finns ingen takpapp under pannorna utan några skivor istället. Denna delen är från 70 nångång ) den nya delen av huset är från början på 90 talet och borde ju inte behövas byta ännu..Ska lyfta dessa pannor i eftermiddag för att