E
eng83: [citat] Här är bilder på taket, lutningen är mindre än 6 grader och min uppfattning är att det är vid den bakre delen (bild1) där det läcker in. Där har man gjort någon typ av plåtjobb där vattnet ska ledas och rinna ut längs falsen.
3 svar · 3,2k läst
·
T
topmount: Ser ut som om den nya infästningen för takgången ser frisk ut. Tycker den tidigare takgången har suttit längre ner ( man ser ljus spår av stödjande regel) vilket utan huset historik tyder på att utfällningen/läckan härstammar från en tidigare takläggning. Inte ofta man flyttar takgången utan att lägga om taket.
7 svar · 2,4k läst
·
O
olofh: [citat] Nja. Bubblan är skapad för att få fall utåt åt sidorna. Som en upphöjd triangel så det ska vara så
2 svar · 4,5k läst
·
pelle plåt
pelle plåt: [citat] återanvänd pannorna om det går och dom är i fint skick , bara att komplettera med nya där det gått sönder eller saknas . Ränndalar hade jag bytt ut . gå till ett plåtslageri och be dom tillverka nya. då får du exakta mått och du behöver inte hålla på och klippa och böja själv.
4 svar · 2,9k läst
·
R
rävlyan: Lite miss av mig , dom som finns till salu på varuhusen är för korta och stämmer inte med måtten för att gå ut över teglet Man får mäta hår långa dom ska var för att kunna gå ut över första eller andra dalen på teglet , Sen så är dom man köper knäckta i 90 grader , helt fel , dom ska vara knäckta ca 97 grader för att vatten som kommer på dom ska rinna ner på teglet ,
3 svar · 2,4k läst
J
Jocke Best: Ts har inte varit online på 9 år enligt profilen, så troligen kröp ohyran ner och övermannade stackaren
2 svar · 2,1k läst
J
jarviklas: Vi ska lägga om taket på 2-planshus med vind, på vindsvåningen ska det byggas till en frontespis/takkupa. Taket på takkupan har lutning på 14°. Övriga husets tak har en lutning på runt 30°. Tanken var att använda Vittinge takpannor för vi vill ha det gamla/naturliga utseendet. Men Vittinge kan inte läggas på mindre än 22° enligt anvisningarna. Så nu kan vi välja på att: 1.
0 svar · 5,9k läst
·
V
vass: [citat] Kanon, tack för hjälpen :) Får se om jag lämnar någon liten glipa eller inte, är ju som du säger rätt lätt att kolla till någon gång ibland med kamera eller skruva ner en bräda.
6 svar · 1,6k läst
·
Gruffan
Gruffan: [citat] Som jag fattade skall det vara papp på hela balkongen, betongolv, gammalt hus, håller på att funderar över hur jag sätter fast den, mot huset går den upp på väggen och under tröskel vid dörren, men mot räcket, (gammalt, dåligt) skall jag riva det och sätta upp nytt som då håller pappen på plats. kommer lägga något typ balkonggolv ovanpå pappen.
2 svar · 2,7k läst
Noramasen
Noramasen: Anledning till att det krävs minst 22 mm spontat underlag vid plåttäckning har i stort sett enbart med infästningen att göra. Då det ska klamras med ca. 4,6 st./m2 så kräver det också sitt underlag. Största påfrestningen för ett plåttak är när vinden kommer över nock och "suger" i plåten, på grund av dess släthet. De flesta tak som blåser av är just på grund av dålig
15 svar · 4,7k läst
nordstroem.mikael
nordstroem.mikael: Hur blev det Patrik :) nyfiken!
28 svar · 13,0k läst
·
J
justusandersson: Det kan vara bra att känna till vad YEP 2500 står för. Första bokstaven Y står för ytbelagd, vilket är den vanliga koden för underlagspapp. Står det istället S betyder det skyddsbelagd vilket talar om att det är ytpapp. Andra bokstaven står för typen av impregnering. E betyder SBS-modifierad bitumen och A oxiderad bitumen. Den förra är smidigare vid lägre temperaturer, vilket kan
1 svar · 3,0k läst
B
bubblanh: Jag har fått en hel massa plast av något slag som blivit över vid annat bygge. Det ser ut som liggunderlag, ungefär, och ska vara vattentätt. Kan det fungera som kondensskydd under plåttak? Tänkte i så fall lägga den mellan bjäklar och bärläkt för att det inte ska kunna bli "bassänger" som samlar vatten (är i ett vindskydd för djur, så det finns inget tak under bjälkarna som
0 svar · 2,6k läst
J
justusandersson: Min erfarenhet är att det är viktigt att placera luckan där dess funktion blir bäst, dvs både med hänsyn till förhållandena på vinden och på bottenvåningen. Du kan komplettera luckan med både fuktspärr och tätningslister,
1 svar · 2,6k läst
Staffans2000
Staffans2000: Ja.
1 svar · 3,3k läst
L
LordRust: [citat] Pratade mest vänligt med honom och han var förstående. Hade också pratat med firman som producerade tätskiktet och firman med tejpen. Och inte minst kände jag att jag hade på fötterna genom forumet här så jag kände att jag kunde vara övertygande i argumentation. Men som Demmpa skrev, så i ditt fall hade jag anlitat en riktig besiktningsman för att ha mer tyngd bakom
25 svar · 6,5k läst
·
D
Daniel 109: Japp
6 svar · 3,0k läst
·
D
6 svar · 3,0k läst
·
BönhusReno
BönhusReno: Tänkte sparka liv i den här tråden igen.. För nu är det på riktigt dags att inreda vinden. Vi ska sätta in golvvärme i hela huset och måste därför riva dom befintliga tillfälliga rummen vi har och fixa nya rum, och dom ska vara på vinden. Behöver lite mera råd, Finns det något man kan sätta upp på väggarna och tak som inte förstör luft och fuktvandringen? Insidan alltså.
19 svar · 9,8k läst
·
putte22
putte22: Finns mängder med ribbor i aluminium/lättmetall i alla möjliga utseende. Då sätter man upp ett antal bärskenor först sen så klickar man i ribborna.
4 svar · 2,1k läst
JLyck
JLyck: Har låga förhoppningar att säljaren har någon info om takbyte då det är en gammal tant. Taket byttes iaf 2005.
4 svar · 1,6k läst
·
F
FRS05: På den pappen jag läst om, som du har under pannor, så kan den bara ligga öppen för solen under max några månader. Min erfarenhet säger mig att en sådan papp inte är att föredra. Eller förstod jag TS fråga fel? Men visst ska du kolla på faktabladet och se vad den säger.
3 svar · 1,1k läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Japp, så kan det ha varit. Det är just därför man inte bör plasta hus som inte är uppvärmda året om. Dokumentera utseende och utbredning på möglet. T ex rita med penna runt kanterna av större partier + foton. Så ser du från år till år om det verkar vara ett aktivt (=växande) problem. Ang ev luftläckage så är skorsten/skorstensschakt också ofta en svag punkt. Ev också
17 svar · 11,3k läst
·
J
jowal: Vi har skickat ut förfrågan till flera, men det är hittills bara en (den igår) som varit intresserad och på platsbesök. Har försökt att ringa och jaga de andra, men det verkar vara ett upptaget släkte..
2 svar · 1,2k läst
ricebridge
ricebridge: Nån som testat?
0 svar · 2,4k läst
ricebridge
0 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: Det är ganska många parametrar att hålla reda på när man som du försöker förstå varför det ser ut som det gör. Luftens förmåga att innehålla vattenånga är i första hand beroende på dess temperatur. När luftens temperatur sjunker stiger den relativa luftfuktigheten, trots att det kanske rör sig om samma mängd vattenånga. Det är helt logiskt att förhållandena är bättre i
1 svar · 3,7k läst
useless
useless: https://www.plannja.se/produkter/tak/roof-details/Plannja-20-75-Aluminium_1109
1 svar · 2,3k läst
·
S
Sona2012: Vi avvaktar tillsvidare. Skulle få en gratis "huskoll" av Anticimex, en tjänst de utför i sammarbete med försäkringsbolaget(If stor villaförsäkring) Tyvärr har vi gamla gjutjärnsbrunnar i våtutrymmen,badrum och tvättstuga, och vill veta om vi ska prioritera dessa istället för taket. Har bara råd med en stor renovering/ år då jag är sjukskriven pga hjärmblödning och min sambo
3 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Den första offerten nämner ingen taksäkerhet för att utföra arbetet någonstans. Slarvigt skriven. Den andra offerten verkar ha montering av takfönster med i priset. Bra tydlighet! Den tredje offerten var snål på bestämmandetid. Offerten giltig endast i sju dagar. Varför då? Alla tre verkar dock vilja behålla div plåtarbeten på taket. Målas endast. Hur ser plåten ut runt
1 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Om det händelsevis existerar smågnagare i närheten så bör du definitivt täppa till med massiva mtrl, och helst täta (dreva) varenda springa om du inte vill riskera att få in dem i isoleringen. T ex såga till en bräda eller skiva som fästs i yttersta golvplankan/innertaksbräda(?) och går ut till osb-skivan. Om det nu inte behöver vara isolering ner i springan? Annars som mexitegel
6 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.