Humlo
Vi var uppe på (kröp på!) vår kallvind i veckan bara för att kolla läget med fukt och sånt och det var några mörka fläckar i ett hörn som såg gamla ut, sen innan takbytet..men inget direkt alarmerande. Det luktade inte mögel, bara DAMM!! Däremot var det bra lite +75 årigt kutter/sågspån där som isolering och den låg i spridda skurar på golvet. Vinden är bara en kallvind med lågt i tak så vi kan inte använda den till förvaring eller liknande.

Vi ska ta kontakt med folk som kan detta med ventilation för vi behöver sätta in ventiler i många rum och även låta den personen kolla lite på vinden eftersom vi inte är några experter. Men jag undrar om man brukar isolera om uppåt i gamla hus från 1940 när det ligger tunt spån i ojämna drivor? Om vi sätter in fler ventiler så luften kommer både ut och in så kommer det väl bli kallare än det redan är, och då kanske det hjälper med lite mer isolering uppåt? Vad är bästa sätt att göra?

Tunt, hur tunt?

Ni kan gott vräka på minst 30 cm tjockt, och då med grovt sågspån. Kutterspån är väldigt grovt och isolerar inte lika bra som grovt sågspån vad jag har hört. Om ni tar kutterspån, försök få tag på det finaste/småttigaste som går, och öka tjockleken med 10-20 cm. Helst ska det stampas/packas ordentligt, men det kan vara praktiskt omöjligt på en vind, och då får man kompensera med ett tjockare lager.

Har ni badrum/wc på ovanvån så är det där en frånluftsfläkt ska in. Så minskar risken att varm och fuktig luft från bostaden tränger upp på vinden.

Claes Sörmland
Jag har köpt kutterspån på bal (stallströ) och lagt på vinden till det gamla huset från 1920. Att gå från 10 cm sågspån till kanske ytterligare 20-30 kutterspån gjorde underverk för isoleringen. Jag krattade bara ut det, väldigt snabbt med dammigt arbete.

I BABS 1960 (dåvarande byggnorm) finns lambdavärden (värmeledningsförmåga) för lös och packad sågspån respektive kutterspån. Värdena är angivna i kcal/mh°C men det kan man bortse ifrån när man bara ska jämföra: 0,10 (lös sågspån), 0,07 (packad sågspån), 0,12 (lös kutterspån) och 0,07 (packad kutterspån). Motsvarande värde för mineralull är 0,04. Lägre är bättre.

• Gilla
HusägareLk och 1 till
  • Laddar…
Humlo
J justusandersson skrev:
I BABS 1960 (dåvarande byggnorm) finns lambdavärden (värmeledningsförmåga) för lös och packad sågspån respektive kutterspån. Värdena är angivna i kcal/mh°C men det kan man bortse ifrån när man bara ska jämföra: 0,10 (lös sågspån), 0,07 (packad sågspån), 0,12 (lös kutterspån) och 0,07 (packad kutterspån). Motsvarande värde för mineralull är 0,04. Lägre är bättre.
Hur ska jag tolka detta då? Att vi ska spruta mineralull istället för att hälla ut massor av sågspån?

En paxfläkt är insatt i badrummet på ovanvåningen sen 6 månader tillbaks så jag hoppas det gör susen om nu fukt skulle ha kommit upp på vinden därifrån.

Så det är mineralull eller packad sågspån man ska ha på en sån vind? Ingen annan isolering eller åtgärd?

Humlo Humlo skrev:
Att vi ska spruta mineralull istället för att hälla ut massor av sågspån?
Absolut inte. Sågspån är överlägsen mineralull i bjälklag om man har plats. Hygroskopiskt och bättre volymvikt.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Humlo
Vi har ju en låg vind, men vi ska inte använda den till något så då borde man ju kunna ha rätt mycket spån där.
Man får inte lägga helt ut i kanterna va? Finns det någon bild nånstans så man kan se hur man ska lägga för bästa effekt?

• Gilla
Fnöken
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Man får inte lägga helt ut i kanterna va?
Det beror på hur det ser ut. Ofta finns det en takfotsventilation Om vinden har ventiler på gavlarna också kan man mycket väl sätta igen takfotsventilationen. Den skapar många gånger mer problem än den löser. Det är en äldre företeelse som inte fungerar bra med dagens stora isoleringsmängder. Ttta på träguiden.se eller googla på träinformation så kan du hitta flera illustrationer.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Humlo
Vi hade en snickare med fuktmätare uppe på vinden idag och det luktade bra och fanns ingen fukt i de mörka fläckarna han såg där uppe. Mätaren gav inga utslag alls. Kan man då anta att vinden är torr och att det mörka kommer från innan takbytet?

Det tror jag. I alla gamla hus hittar man spår av gamla uttorkade fuktfläckar. De kan vara estetiskt störande men utgör inget problem. Den typen av fuktmätare kan man lita på. Det är stora skillnader i värden mellan torrt och fuktigt virke.

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.