Tak & Vind
KnockOnWood: Hur gammalt är taket? Gissningsvis 40 år. Hade det varit mitt så hade jag bett att få det omlagt med ny papp, läkt och nya takpannor, förhoppningsvis av bättre kvalitet. Och det görs lämpligen innan vintern kommer!
rävlyan: De frostvaktskablar som säljas i varuhusen är lite .för klena att tina på ett bra sätt , och ska ligga kloss i botten på rännan , går att limma med PL 400 , kommer dom upp lite från botten så töar det kring kabeln ( blir ett hål bara ) och fryser under För att få dom kloss , starta dom när det är varmt ute blir snälla då och limma
pelle plåt: [citat] märkligt det står olika beroende på var man läser som plåtslagare är det inget jag skulle rekommendera, men kör på och lycka till
stensäter: Ingen som har en insikt i frågan om valet av papp enligt mitt tidigare inlägg ?
corre: Jag hade en premodul, gjorde bara ett shakt med gips och fyllde med mineralull (hade kutterspån på vinden) och det sa sotaren inget om.
xLnT: Mig veterligen finns det inget rätt eller fel, luften kommer komma in oavsett. Så det är mer en estetisk fråga, vi har några mm stora springor mellan våra brädor i vår låda, har också vinklad takfotsbräda som ni. Välj det ni tycker blir snyggast.
AntonVisco: [citat] Jag menar den plåt som är högst upp på mitt pulpettak, den som kommer på efter jag slagit omkull ståndfalserna och gjort ett uppvik, den möter ju vindskiveplåten i hörnan som är av samma typ. "typ 1" som på bilden i mitt första inlägg. Dessa ska ju sättas ihop på något sätt i hörnan? :cool:
pelle plåt: skall du inverstera i en nibbler skulle jag rekommendera en med längre klippinne ( konstigt ordval ) typ som denna lättare att hantera i plåten då du håller själva maskinen en bit ovanför plåten https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/metallbearbetning/makita-jn1601-nibblare?channable=e43496.SEExNDUxNw&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIpcCFld3-3AIVgYKyCh3zRAWREAQYASABEgK6rvD_BwE
pelle plåt: ingen fara med lite bucklor på plåten , så länge det inte är djupa bucklor som gör att vatten kan ligga kvar
justusandersson: Det är lite svårt att avgöra dess funktion från bilderna. Känns som distanshållare av något slag och så håller den sågspånen på plats. Så dåligt virke bör man inte låta sitta kvar. Byt ut den mot nytt virke av ungefär samma dimension.
swirve: Håller på med en utbyggnad med parallelltak som är klätt med bandtäckt plåt. Fnulade en del på detta, blev att jag har takfotsventilation i varje fack (från takfot på en sida till takfot på andra sidan), cellulosaisolering och ångbroms istället för ångspärr. Hade jag haft takpannor istället hade det blivit diffusionsöppen takduk också.
rävlyan: Bly plåt till vad ? den är mjukt , något akut kanske tills du ev skaffar en stege med annan konstruktion eller löser det på annat sätt Två långa bräder/reglar under stegen mot pannorna som fästes med något tex ståltråd e.t.c bara för att inte knäcka fler , det gäller att få ut trycket på längre sträcka
kungcoopa: [citat] Tack för tips! Eller finns det något smartare? Klippa till en plåtbit istället?
rävlyan: Bara att skruva på annat ställe , inte i samma hål , för det har det pressat in pappen och då kan skruven gå igenom skivan , den håller inte kvar skivan Mera spackling :(
Slb2018: Jag löste det med en mögelstoppers nertill och en upptill på båda sidorna utav ränndalen.
bonnier: Tackar för svaren, jag kör på ungefär som jag tänkt...kanske drar in den någon mm mer mot väggen.
fahlis: [citat] Den horisontella gröna är till för att hålla ihop väggarnas översidor. Utan den, kommer väggarna att böjas utåt av taklasten och i extremfallet rasar alltihop. Den vertikala gröna har till uppgift att hålla uppe den horisontella så att den sistnämnda inte hänger ner för mycket.
Svengberg: Jag förstår. Det är ju tak där idag och det ska jag "bara" byta. Men det kanske ställs lite andra krav när det är bostadsrum. Mvh Mikael
justusandersson: [citat] Extra vindskydd behövs inte då takduken har den funktionen, annars är det rätt. Det utrymme där isoleringen är instängd ska vara lufttätt. Taket får i princip samma uppbyggnad som en yttervägg. Du slipper luftspalt, som är svår att få att fungera bra med åsarna i vägen.
rävlyan: Är ett fel som inte går att upptäcka riktigt bra vid vanlig besiktning utan upptäcks vid regn . Prata med säljaren om detta ,det är lite fel vid montaget , är han seriös blir det nog bra
marrestar10: Hej alla, Sorry att det tagit lite tid att uppdatera när ni hjälpt mig så mycket. Varit både i kontakt med Monier själva och såklart byggföretaget. De har nu använt monier Unoroll för att fixa hålen (va också en ok lösning enligt monier). Det känns väll ok I efterhand, inget jag hade föredragit, men får förhandla fram några extra års garanti istället eller en kontroll om
volvo51: Om du har pannor,byt, dom blir inte bättre. Men det är nog inte akut.
pj87: [citat] Alla takstolar låg helt fel så skulle vi räta upp det så skulle det bli från 0 till 20cm på 5m... Takstolarna va smala (34) och vridna/sne så svår att hitta och plywooden drog inget i. Men allt började med leveransskada på hälften av plåten och extremt mycket strul med bygghandeln. Sen regnade det till och från och även lite storm och åska. Hade undetlättat med att bytt
Jossan81: [citat] Jaså tror du det? Ja så kanske det förhoppningsvis är eftersom den är så krokig? Kanske en "misslyckad" hamring som gubbarna lämnade kvar. Det ligger en massa spik och skärp här och var uppe på vinden som byggnadarbetarna lämnade kvar när de byggde radhusen.
KnockOnWood: [citat] Jag känner igen det! Ibland är det mest uppenbara det som man inte ser. Hoppas verkligen att du får till det på ett bra sätt. Vi har själva en gång byggt in en stor balkong/altan, vilket blev ett utmärkt sovrum för vår pojke när han var cirka tre år och hade fått en lillasyster. Men vi hade kanske lite lättare förutsättningar än du. Bland annat var det nere på en ö i