Hejsan!
Jag är ny här och jag skulle behöva råd av er.. vi har nyligen köpt ett hus från 64 talet vi fick tillträde till huset 31 oktober 2018 och igår regnade det mycket så märkte jag plötsligt att det rinner vatten från en knapp uttag alltså det knappen man tänder och släcker lampan med. Taket är nytt före ägaren hade en bygg firma så han bytte den själv 2017. Vi försökte komma i kontakt med honom men han svarar aldrig. Räknas det som dolt fel? Då taket är nytt och besiktningsmanen har inte påpekat nåt om taket. Vad kan vi förvänta oss?
Tacksam för alla råd och förslag
Jag är ny här och jag skulle behöva råd av er.. vi har nyligen köpt ett hus från 64 talet vi fick tillträde till huset 31 oktober 2018 och igår regnade det mycket så märkte jag plötsligt att det rinner vatten från en knapp uttag alltså det knappen man tänder och släcker lampan med. Taket är nytt före ägaren hade en bygg firma så han bytte den själv 2017. Vi försökte komma i kontakt med honom men han svarar aldrig. Räknas det som dolt fel? Då taket är nytt och besiktningsmanen har inte påpekat nåt om taket. Vad kan vi förvänta oss?
Tacksam för alla råd och förslag
Steg 1 brukar vara att lokalisera läckan, det behöver inte komma från taket.
Vilken typ av besiktning hade ni, och vad står det i protokollet? Ni behöver nog ta reda på vad läckaget beror på, först då kan man veta. Det finns olika varianter, till exempel dessa tre
1. det fanns någon indikation som gör att ni borde kollat vidare
2. det är ett fel som besiktningen missat, då kan ni kanske ställa besiktningsföretaget som ansvarigt
3. det är ett dolt fel som varken besiktningen eller en fördjupad undersökning kunnat upptäcka. Då kan ni driva frågan mot säljaren. Ersättningen ska vara det uppskattade lägre beloppet som priset skulle varit om felet varit känt.
Ni behöver ta fram mer underlag för bättre bedömning, kanske kan ni ta dit besiktningsföretaget på en ny besiktning.
2. det är ett fel som besiktningen missat, då kan ni kanske ställa besiktningsföretaget som ansvarigt
3. det är ett dolt fel som varken besiktningen eller en fördjupad undersökning kunnat upptäcka. Då kan ni driva frågan mot säljaren. Ersättningen ska vara det uppskattade lägre beloppet som priset skulle varit om felet varit känt.
Ni behöver ta fram mer underlag för bättre bedömning, kanske kan ni ta dit besiktningsföretaget på en ny besiktning.
K klimt skrev:Vilken typ av besiktning hade ni, och vad står det i protokollet? Ni behöver nog ta reda på vad läckaget beror på, först då kan man veta. Det finns olika varianter, till exempel dessa tre
Det var säljarens besiktning och det står inget om taket.. det står inget att notera om taket och det står att den är bytt 2017.. min mans bror gick upp på taket igår och han hittade ett ställe där det kunde vara orsaken till läckaget det var inte faktamässigt utfört och det samlades vatten som kunde tränga sig in jag bifogar bilder nedanK klimt skrev:Vilken typ av besiktning hade ni, och vad står det i protokollet? Ni behöver nog ta reda på vad läckaget beror på, först då kan man veta. Det finns olika varianter, till exempel dessa tre
Ni behöver ta fram mer underlag för bättre bedömning, kanske kan ni ta dit besiktningsföretaget på
om det finns något som inte är fackmannamässigt utfört så hade det kunnat upptäckas vid en besiktning, då kan det inte vara ett dolt fel. Möjligen kan ni klaga på att besiktningen inte noterade detta, men om det endast är säljarens besiktning kan ni knappast kräva ansvar av besiktningsbolaget.Sarab88 skrev:
Det var säljarens besiktning och det står inget om taket.. det står inget att notera om taket och det står att den är bytt 2017.. min mans bror gick upp på taket igår och han hittade ett ställe där det kunde vara orsaken till läckaget det var inte faktamässigt utfört och det samlades vatten som kunde tränga sig in jag bifogar bilder nedan
Ligger garanterat en rad med pannor under duken som förövrigt kallas för wakaflex. Rätt vanligt att plåtslagaren gör så istället för att sticka upp plåten under pannorna. Dessutom skall det vara tätt under pannorna med underlagsduk som är uppvikt mot ett underbeslag.davveno1 skrev:
Har ni någon vind på huset? Börja med att utforska den i så fall för att kunna hitta var vattnet tar sig in.
Klicka här för att svara