Hej,
Vi bygger ett enplanshus (sten) och jag hittar inte så mycket när jag söker på genomtrampsskydd.
Vilken produkt gäller idag?
Antar att det inte behövs både plast och genomtrampsskydd utan att det finns diffusionstät genomtrampsskydd?

Tack på förhand.

Mvh
 
Rickard.
Vad pratar vi om här? Pratar vi om genomtrampningssäkert underlagstak?
Isåfall finns det väv (armerad plast), underlagsduk och diffusionsöppet. Är det diffusionstät du vill ha tycker jag att duken är bättre än väv och jag tror många håller med mig, tror t o m att vissa tillverkare avråder väv på villor.
 
Jag menar tätskiktet mellan gles och underliggare. Som håller isoleringen.
 
Rickard.
X xLnT skrev:
Jag menar tätskiktet mellan gles och underliggare. Som håller isoleringen.
Nu till gissningslek, med gles menar du egentligen bärläkt och underliggare är någon sorts takstol. Rätt ute?
Men då står jag fast vid det jag sa tidigare vill du ha duffusionstät välj en underlagsduk (t ex haloten 380) och vill du ha diffusionsöppen så får du välja en sådan. Båda dom alternativen är genomtrampningssäkert och kan monteras hängande.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu till gissningslek, med gles menar du egentligen bärläkt och underliggare är någon sorts takstol. Rätt ute?
Men då står jag fast vid det jag sa tidigare vill du ha duffusionstät välj en underlagsduk (t ex haloten 380) och vill du ha diffusionsöppen så får du välja en sådan. Båda dom alternativen är genomtrampningssäkert och kan monteras hängande.
Nej, jag pratar om det skift som separerar innerdel från kallvind. Som hindrar att fukt vandrar från innerdel till kallvind, som håller isoleringen på plats, som gör att man inte trampar igenom om man skulle trampa fel på kallvind.
Gles är det man fäster innertaket i, tex gips eller panel.
 
Det finns vävbunden plast för det ändamålet. Som också är godkänd. Rickard pratar om något helt annat.
750_106MQMDCNAPC11.jpg
 
Rickard.
X xLnT skrev:
Nej, jag pratar om det skift som separerar innerdel från kallvind. Som hindrar att fukt vandrar från innerdel till kallvind, som håller isoleringen på plats, som gör att man inte trampar igenom om man skulle trampa fel på kallvind.
Gles är det man fäster innertaket i, tex gips eller panel.
Då är jag helt med, det saknades lite för att min tröga hjärna skulle hänga med.
Det finns speciell förstärkt folie men jag skulle tro att alla lite grövre ångspärrsfolie räknas som genomtrampningssäkert när man har gles på cc30
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Då är jag helt med, det saknades lite för att min tröga hjärna skulle hänga med.
Det finns speciell förstärkt folie men jag skulle tro att vilken ångspärrsfolie som helst räknas som genomtrampningssäkert när man har gles på cc30
Jag hade inte tänkt ha cc30
 
R RoBo skrev:
Det finns vävbunden plast för det ändamålet. Som också är godkänd. Rickard pratar om något helt annat.
[bild]
Heter det då vävbunden plast eller vad brukar byggmarknaderna benämna det som?
 
Rickard.
X xLnT skrev:
Jag hade inte tänkt ha cc30
Kör på säkerhetsfolie/väv då.
 
Redigerat:
Jag har försökt hitta vilka regler som gäller för enplanshus och om det är krav på genomtrampsskydd eller om man kan köra på vanlig byggfolie och cc60 på glesen.
Kombinationsväven kostar ganska mycket mer än vanlig byggfolie nämligen.
 
Det är krav på säkerhetsfolie. Kan bli dyrt om arbetsmiljöverket kommer. Kolla med din KA.
 
Rickard.
Tror inte det finns någon plast/folie/väv som är godkänt som genomtrampningssäkert (fallskydd) på cc60 tyvärr. Tror nämligen det som ovan sa att det är arbetsmiljöverket som styr detta.

Det går såklartt att lösa detta på många sätt men det känns ändå billigast att sätta väv och tätare med gles.
 
Redigerat:
Den jag länkade till är max c/c 400 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.