Var upp på kattvinden idag i vårt relativt nyköpta hus ( byggt i början av -70 ). Längst in mot ytterväggen noterade jag änden på en balk som var i helt annan färg än resten av materialet på vinden ( som i övrigt såg OK ut, bortsett från lite vit-mögel på masonit vid läckage vid plåt/takhuv... ett problem i sig.. men men, det var iag begränsad skada).
Frågan är varför just denna balk har den här färgen, varningssignalerna i huvudet säger vitmögel. Men det känns lite skumt iom att angränsande material ser bra ut. Bortsett från lite "vitt" på masoniten (noterat rimfrost på samma ställe på den masonitskivan tidigare).
Vad tror ni? Jag har mätt fuktkvoten med en Clasohlson-mätare som säger allt ifrån 12-15% på lite olika ställen på balken.
Här syns balken längst upp i bild (bollen nedan är ett stort getingbo, eller något insektsbyggt iaf).
Här syns balken längst ner till höger. Lite vitt ser man på masoniten.
Frågan är varför just denna balk har den här färgen, varningssignalerna i huvudet säger vitmögel. Men det känns lite skumt iom att angränsande material ser bra ut. Bortsett från lite "vitt" på masoniten (noterat rimfrost på samma ställe på den masonitskivan tidigare).
Vad tror ni? Jag har mätt fuktkvoten med en Clasohlson-mätare som säger allt ifrån 12-15% på lite olika ställen på balken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här syns balken längst upp i bild (bollen nedan är ett stort getingbo, eller något insektsbyggt iaf).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här syns balken längst ner till höger. Lite vitt ser man på masoniten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stick med en kniv för att se om du kan begripa vad för sorts material det är fråga om. Bilderna är svårbedömda eftersom man inte ser eventuellt upplag för "balken".
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en gammal regel som har använts som ställningsvirke eller liknande. Det är nog cementrester eller liknande material som färgat den. Antagligen resultatet av "man tager vad man haver". Det behöver du inte koppla in Anticimex på.
Håller helt med @justusandersson. Jag hade samma fråga för en tid sen, och efter goda råd här på forumet kunde jag konstatera att det mycket riktigt var typ gammalt ställningsvirke som använts:
https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel-eller-ej.317454/
Skrapa lite med kniv, så märker du snabbt om det är cement eller ej.
https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel-eller-ej.317454/
Skrapa lite med kniv, så märker du snabbt om det är cement eller ej.
Klicka här för att svara