19 162 läst ·
16 svar
19k läst
16 svar
Byta från tegel till plåt?
Sida 1 av 2
Hej
Mitt hus med tegeltak från 67 behöver renoveras då norrsidan håller på och vittrar sönder.
Är inne på att istället för nytt vittinge tegel lägga plåttak med tegelprofil från Dala-profil typ stilpannan.
http://www.dala-profil.se/ProdukterProfilering.aspx
Anledningen är att farsan är plåtis och kan köpa allt material till hela taket billigt.
Ser ni några nackdelar med nya plåttak vs tegel
Mvh
Mitt hus med tegeltak från 67 behöver renoveras då norrsidan håller på och vittrar sönder.
Är inne på att istället för nytt vittinge tegel lägga plåttak med tegelprofil från Dala-profil typ stilpannan.
http://www.dala-profil.se/ProdukterProfilering.aspx
Anledningen är att farsan är plåtis och kan köpa allt material till hela taket billigt.
Ser ni några nackdelar med nya plåttak vs tegel
Mvh
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Om ni inte väljer kamis plåttak med struktur (och deras nackdelar) så kommer ni få räkna med att snön inte kommer sitta kvar på taket. Annars är det väl inga oväntade saker. Beroende på klimat KAN plåttak ha kortare livslängd. Estetiska är väl den stora här.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att gå från lertegel till tegelimiterande plåt är ett nerköp. Det höjer definitivt inte husets värde. Dessutom är det bygglovspliktigt om huset ligger inom detaljplanelagt område.
Ja det är en avvägning mellan de båda.
Tegel blir lite dyrare och tyngre arbete.
Plåt billigare och lättare.
Bygglov för fasadändring går på 7k och då ingår även en ommålning av tegelfasad på framsidan.
Om jag jämför dom båda rakt av kanske det blir 15-20k billigare med plåt.
Livslängden lär ju vara ungefär samma, 50år höll teglet. Plåten får man väl måla om nån gång.
Bygglov för fasadändring går på 7k och då ingår även en ommålning av tegelfasad på framsidan.
Livslängden lär ju vara ungefär samma, 50år höll teglet. Plåten får man väl måla om nån gång.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Betongtegel håller i flera hundra år. Problemet är med pappen och läkten under som har en tendens att inte hålla lika länge. Har ni tänkt lägga taket själva? Om ni har kunskapen hade jag (i era skor utan att veta någon om huset) lagt betongtegel i passade färg och form. Tar man hjälp av en kranbil att lyfta upp pannorna är det inte så farligt och betongtegel är billigt. Men som alla andra alternativ så krävs kompetens.
Du har en poäng där med ommålning som kommer att ske framöver. Ta dig gärna en titt på tidigare lagda plåttegeltak och du kommer att upptäcka att det absolut kommer att behöva målas. Och då kommer du till frågan: Ska jag göra det själv eller köpa in tjänsten? Hur som helst så blir det nog frågan om sprutmålning, dessvärre med allt det för med sig i frågan om maskering och täckning. Samt håller taket att gå på, med tanke på att det är väldigt lätt att kliva lite vid sidan av lågpunkten med bulor som följd. Jag tycker att du ska se det på lite längre sikt och vad det för med sig i ekonomiska aspekter, med tanke på att plåttaket absolut kommer att kosta mera i underhåll än vad tegeltak kan göra. Vidare så är betongtegel tyngre än lertegel samt att det binder snö lättare vilket också det bidrar till en högre viktbelastning. Tål konstruktionen för det?. Hur som helst så anser jag att det vettigaste att göra är att byta ut till nytt lertegel. Och erfarenhetsmässigt så har de högre hållbarhet än betongpannor, men allt beror säkert på var man bor
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är enligt min erfarenhet betydlig skillnad i funktionell livslängd mellan lertegel och betongpannor. Betongpannor har en funktionell livslängd på omkring 40 år. Ganska snart eroderas det yttersta lagret på betongpannorna så ytan blir grovkornig och ett bra fäste för mossa mm. Omgivande miljö spelar självklart en viss roll för det. För att betongpannor ska hålla länge bör de läggas med större taklutning än vad som brukar anges. Helst över 30 grader. Lertegel kan hålla hur länge som helst. Det finns lertegel från 1500-talet som fortfarande ligger uppe. En och annan går sönder genom frostsprängning så man måste ha ett reservlager. Algpåväxt är ganska enkel att tvätta bort.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Klimatet måste vara hårdare där ni bor för här är 40år gammla betongpannor definitivt inte slut. Pappen under brukar dock se förjävlig ut om det ens är någon. Men det är såklart något som trådskaparen bör ha i åtanke då han mest troligt inte bor i mitt klimat. (oddsen talar för det i varje fall)
Blev du lurad på 7000 av kommunen?B BaNaN85 skrev:Ja det är en avvägning mellan de båda.
Från boverket
"
Fasadändringar
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov."
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Omgivningen spelar stor roll. Skogsnära eller mycket vegetation överhuvudtaget ökar problemen betydligt. Likaså taklutningen. Många lägger pannorna på tak med ganska låg lutning eftersom de är falsade vilket är ett misstag. Jag har inga vetenskapliga belägg för mitt påstående, men eftersom jag varit i branschen i över femtio år har jag haft tid att iakta. Jag kan också tänka mig att det är skillnad mellan Sydsverige och övre Norrland.
Vad är misstaget?J justusandersson skrev:Omgivningen spelar stor roll. Skogsnära eller mycket vegetation överhuvudtaget ökar problemen betydligt. Likaså taklutningen. Många lägger pannorna på tak med ganska låg lutning eftersom de är falsade vilket är ett misstag. Jag har inga vetenskapliga belägg för mitt påstående, men eftersom jag varit i branschen i över femtio år har jag haft tid att iakta. Jag kan också tänka mig att det är skillnad mellan Sydsverige och övre Norrland.
Falsningen behövs väl för blåsten och slagregnet/snösmältningen.
Har betongpannor på 24 graders taklutning. Dags att byta men funderar på plåt då det kanske blir bättre med solpaneler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Falsade pannor får ju läggas från en lutning på 1:4 (14 grader) och uppåt. Vid så låga lutningar blir vattenavrinningen inget vidare. Falsade pannor blir naturligtvis tätare än ofalsade, vilket är helt nödvändigt vid takkonstruktioner utan ett riktigt undertak av råspont. Vid 24 graders taklutning tycker jag att det är tveksamt om man ska använda pannor, varken av betong eller lertegel. Bandtäckning med plåt (helst Rheinzink om det ska hålla i evigheter) är ett bra underlag för solpaneler.
Har bara hört med Uppsala kommun om jag behöver bygglov för att ändra från tegel till plåt och vad det kostar.
Men blir lite förbryllad när du skriver att Boverket menar att man inte behöver det ifall man inte ändrar utseendet väsentligt, vilket jag inte gör med tegelplåt.
Om det inte står nått i detaljplanen att det måste vara tegel kanske det är fritt fram?
Men blir lite förbryllad när du skriver att Boverket menar att man inte behöver det ifall man inte ändrar utseendet väsentligt, vilket jag inte gör med tegelplåt.
Om det inte står nått i detaljplanen att det måste vara tegel kanske det är fritt fram?
Du kan ju fråga igen och hänvisa tillB BaNaN85 skrev:Har bara hört med Uppsala kommun om jag behöver bygglov för att ändra från tegel till plåt och vad det kostar.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/
Tack,
Tror jag åker förbi bygglovsinformationen och hänvisar till boverket, får se vad dom säger då.
Jag har läst detaljplanen(byggnadsplan från 64?) och i den nämns inget om att området ska ha en viss fasadfärg eller takmaterial. Endast att typ tillbyggnad för ej överstiga 3.5m.
I fasadritningen från 65 står det att taket på huset består av taktegel, fasader av träpanel och en gavel med fasadtegel.
Taklutning 27º
ca 130kvm takarea
Tror jag åker förbi bygglovsinformationen och hänvisar till boverket, får se vad dom säger då.
Jag har läst detaljplanen(byggnadsplan från 64?) och i den nämns inget om att området ska ha en viss fasadfärg eller takmaterial. Endast att typ tillbyggnad för ej överstiga 3.5m.
I fasadritningen från 65 står det att taket på huset består av taktegel, fasader av träpanel och en gavel med fasadtegel.
Taklutning 27º
ca 130kvm takarea