Upptäckte istappar från taket idag. Inga konstigheter, men vid en närmare titt kommer de inte från taket, utan från springan mellan den övre och undre takfotsbrädan. Har även inspekterat och det finns inget spår av vatten på den övre brädan, utan det kommer ifrån springan. Hängrännorna var inte heller särskilt fyllda ovanför detta.

Då börjar man ju misstänka läckage, kan detta stämma?

Huset är nytt, blev färdigt förra sommaren. Efter en månad upptäcktes ett läckande takfönster (felmonterat..) och detta åtgärdades enligt byggarna. Men, istapparna är rakt under detta fönster och då uppkommer ju misstankar att det inte är helt tätt.

Tacksam för svar om ni har lite erfarenheter/fackkunskaper i ämnet. Har bifogat bilder.
Istappar hängande från en springa mellan takfotsbrädor på ett nybyggt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Istappar bildade från springan mellan takfotsbrädor under ett takfönster på ett nybyggt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man få en bild ovan hängrännan?

Vad är det för takkonsturktion?
 
H huggan skrev:
Kan man få en bild ovan hängrännan?

Vad är det för takkonsturktion?
Fixar bilder i eftermiddag ovan hängrännan, har tyvärr ingen ritning tillgänglig på yttertaket, skriftligen är det:
9 mm plywoodskivor
11 mm ströläkt
45 mm bärläkt
betongpannor.
 
Rickard.
Vatten som kommer igenom pannorna och ner på skivmaterialet kommer tyvärr att rinna ut bakanför vindskivan. Det är så sådana tak ofta är konstruerade. Men om du har möjlighet kan du hålla koll på undersidan av skivorna så ingenting kryper igenom.

Om du kan lyfta en panna på nedersta raden alternativt kolla upp genom underspikningen kan man se vars undertaket slutar.
 
jag skulle kollat takfönstret
t
 
Z Zeed skrev:
Fixar bilder i eftermiddag ovan hängrännan, har tyvärr ingen ritning tillgänglig på yttertaket, skriftligen är det:
9 mm plywoodskivor
11 mm ströläkt
45 mm bärläkt
betongpannor.
Ingen bra konstruktion. Vet du vilket system det? Tex Benders eller S:T Erik?
 
Min förhoppning är att vattnet inte krypit igenom skivorna, om det nu är takfönstret som strular (eller rättare sagt infästning i taket, som var problemet när det läckte första gången), så har ju detta läckt från förra sommaren och framåt. Vet ej typ av system, huset är ett SMV Eksjö med två takfönster. går ej att inspektera innefrån, vi föreslog efter första läckaget att en inspektionslucka skulle installeras i taket, men dåvarande byggledare tyckte det var onödigt och "fanns ingen anledning eller syfte" med en sådan. Ja, den åsikten verkar ju inte helt korrekt, nu i efterhand...
 
Redigerat:
Skulle tro kondens eller vatten utifrån som kommit förbi pannorna. Sen om innertaket är avslutat för långt ut i takfoten ringer det vattnet mot takfotsbräda istället för droppar ner i underspikningen. I värsta fall läckage inifrån.
 
Trist, har liknande mellan min utbyggnad och gamla delen. Gjorde en förbättring i somras (trodde jag) men icke, med all snö på taket så kom det tillbaka vid tö. I höstas när det regnande som värst så hade det slutat när jag vek till plåten och ordande med några snekapade pannor. Dock ej gott nog.
Blir på ”to do list” när snön försvunnit. Så länge det ej kommer in i huset så skiter jag i det men man går och irriterar sig på istapparna :-)
 
Z Zeed skrev:
Upptäckte istappar från taket idag. Inga konstigheter, men vid en närmare titt kommer de inte från taket, utan från springan mellan den övre och undre takfotsbrädan. Har även inspekterat och det finns inget spår av vatten på den övre brädan, utan det kommer ifrån springan. Hängrännorna var inte heller särskilt fyllda ovanför detta.

Då börjar man ju misstänka läckage, kan detta stämma?

Huset är nytt, blev färdigt förra sommaren. Efter en månad upptäcktes ett läckande takfönster (felmonterat..) och detta åtgärdades enligt byggarna. Men, istapparna är rakt under detta fönster och då uppkommer ju misstankar att det inte är helt tätt.

Tacksam för svar om ni har lite erfarenheter/fackkunskaper i ämnet. Har bifogat bilder.
[bild] [bild]
Trist! Åtgärda detta, titta under 1:a pannraden och se var väntan kommer ifrån. En annan fråga; - varför är två pannbräder?
 
Att takfönster läcker in vatten och att istappar bildas behöver ju absolut inte ske samtidigt. Orsaken att man får istappar är ju att man någonstans har en köldbrygga/bristfällig isolering eller liknande som gör att snön smälter på grund av värmeläckaget och sedan fryser på när det runnit bort från det varma området. (Alternativt att man har fuktig inomhusluft som kondenserar och bildar vatten som fryser på, men det tror jag inte är orsaken här). Takfönstret kan ju dock fortfarande vara orsaken - kanske var det dåligt isolerat vid fönstret redan tidigare, eller så har det försämrats när fönstret åtgärdades för vattenläckage...

Edit: Men eftersom vattnet rinner under pannorna så måste förstås snön/vattnet komma in dit också! Jag skrev svaret lite för fort... Men att snön faktiskt smälter måste ju bero på bristfällig isolering någonstans.
 
Tack för inläggen, har nu fått kontakt med byggaren och de ska komma på inspektion. Dock är det svårt att lyfta takpannor, för mkt is och snö. Har även fått in lite förslag från privata kontakter, alltifrån tänkbart läckage till fuktig luft som stiger under takpannorna (som i vanliga fall går ut vid nocken), men nu träffar på takfönstret (det är ju stopp där), kondenseras och rinner tillbaka på boarden och ner på insida takfotsbrädan. Ska bli intressant och se vad byggaren kommer fram till.

Sen, har nu fått tips att denna konstruktion, med en takfotsbräda som sitter dikt an mot boardens kant, är helt uppåt väggarna. Det innebär att vatten som rinner ner för boarden inte kommer ut direkt, utan rinner mot insidan takfotsbräda (som är helt omålad) och droppar ner på marken från takfotsbrädan. Denna bräda kommer ju behövas bytas ut inom en snar framtid. Hur ett stort och välkänt byggföretag har denna konstruktion, är minst sagt märkligt. I vanliga fall ska väl boarden (dvs undertaket) vara ovanför hängrännorna och vatten från boarden droppa ner i rännan?
 
Rickard.
Denna konstruktion är vanligare än du tror, men känns såklart lite fel på ett helt nytt hus. Och om man väljer denna lösning så vet jag inget bra sätt att få vattnet från undertaket på "rätt" ställe.

Vet ett hus som har samma (typ) konstruktion som har original vindskivor från -49. Men det är klart inte ska bli blött varje gång det regnar.

Men händer det bara vid vissa speciella regnoväder eller otrevliga snösmältningar så tycker jag inte du behöver vara så orolig för brädorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.