Är i full gång med takbytet nu och efter de gångna dagarnas ÖSREGN märkte jag idag en ca 20cm diameter fuktfläck i taket i källaren. Undersökte vidare och insåg att det måste kommit från taket. Förmodligen runnit in i nock, längs undersidan på råsponten och ner i ytterväggen.... Trots luftspalt. Och trots att jag tyckte mig vara väldigt noggrann med att täcka över med presseningar varje kväll. Sågade upp källartaket och kommer såga upp innerväggen ovanför imorgon för att lufta ut. Såg torrt ut i källartaket förutom fläcken på yttersta lagret.

Nu till frågan. Isoleringen på vinden (kallvind) såg också ut att ha fått vatten på sig, såg inte ut som några mängder men där var ett 2x2m område med fuktrosor. Kommer inte åt att känna på det då det är längst in. Kommer detta torka upp av sig själv eller måste jag åtgärda och riva ut allt? Har ventilation i gavlarna och luftspalt mellan yttervägg och undersida råspont.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.