Ska lägga papptak på ett sadeltak med låg lutning på knappt 10 grader.
Hur ska jag skydda änden på trekantslisten vid gaveln? Monteringsanvisningen visar bara en exponerad ände utan skydd. Har kikat runt på andra hus dock med tegel och betongpannor och mycket riktigt är listen synlig och obehandlad men dessa tak har betydligt skarpare taklutning än mitt.
Hur brukar ni göra.
Måla? Tryckt virke?
Hur ska jag skydda änden på trekantslisten vid gaveln? Monteringsanvisningen visar bara en exponerad ände utan skydd. Har kikat runt på andra hus dock med tegel och betongpannor och mycket riktigt är listen synlig och obehandlad men dessa tak har betydligt skarpare taklutning än mitt.
Hur brukar ni göra.
Måla? Tryckt virke?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
När du gör kappan så drar du ut den ~10cm förbi fotplåten och sedan skär du längs fotplåt tills du kommer precis till brytningen. Där sparar du en flärp som täcker ändträt. Den klistrar du fast och ev komplettera med svart montageskruv om det behövs.
Inte helt enkelt att förklara som du kanske märkte.
Inte helt enkelt att förklara som du kanske märkte.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Okejroofius skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden