Ska lägga papptak på ett sadeltak med låg lutning på knappt 10 grader.

Hur ska jag skydda änden på trekantslisten vid gaveln? Monteringsanvisningen visar bara en exponerad ände utan skydd. Har kikat runt på andra hus dock med tegel och betongpannor och mycket riktigt är listen synlig och obehandlad men dessa tak har betydligt skarpare taklutning än mitt.

Hur brukar ni göra.

Måla? Tryckt virke?

• Diagram som visar uppbyggnaden av ett tak med beskrivna delar som fasadregel, underlagsprodukt, råspont och fotplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
När du gör kappan så drar du ut den ~10cm förbi fotplåten och sedan skär du längs fotplåt tills du kommer precis till brytningen. Där sparar du en flärp som täcker ändträt. Den klistrar du fast och ev komplettera med svart montageskruv om det behövs.

Inte helt enkelt att förklara som du kanske märkte.

• Gilla
Zeter och 2 till
  • Laddar…
Det var en utmärkt förklaring som till och med jag förstår(y) Tackar.

O så kommer en följdfråga. Ska använda röd papp. Finns det rött tak-klister?

Rickard.
Nej.

1.fotplåtens hör ska vikas, så vatten leds ner i hängrännan.
2. Änden på trekantslisten täcker du in med underlagspapp och häftar innan du rullar ut våden ovanför.

roofius roofius skrev:
1.fotplåtens hör ska vikas, så vatten leds ner i hängrännan.
2. Änden på trekantslisten täcker du in med underlagspapp och häftar innan du rullar ut våden ovanför.
Okej(y) Fotplåten bör alltså gå hela vägen in till vindbrädan, trekantslisten ligger ovanpå fotplåt och sen vika upp fotplåten i hörnet så vattnet leds ner i rännan? De kåkar jag har kollat på har man avslutat kanske 20mm(ränngavelns bredd ungefär) innan vindbrädan så att hela plåtens längd går ner i hängrännan så allt vatten leds dit utan hörn. Sedan täcker mellanrummet från fotplåt och vindbräda med gavelbeslag.

Hur gör jag bäst när shingeln ska på plats? Ska denna också täcka änden på trekantslisten? Annars får jag en svart ände mot det röda shinglet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.