6 027 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
"Ultimata" taket för mig?
Helt klart ett lämpligare alternativ än befintliga betongpannor, speciellt med tanke på tyngden och att taket förmodligen hade ett lertegel ursprungligt vilket är lättare och takstolarna dimensionerade för dessa. Med tanke på plåt så förvisso glider snön av lättare ,men då kanske det ändå behövs snörasskydd ovan entré och där kommer det att bli tyngd. Och har du beslutat att regla upp med läkt för plåt så kommer dessa eventuellt att märkas igenom med tiden på plåten som är förhållande slät. Men vid läggning direkt på spontat med underlagspapp så är detta inget problem. När du är så tveksam på underlagspappens hållbarhet ändå så vill jag nog upplysa om att det som sliter i pappen är att det finns temperaturrörelser som är lite olika beroende på material. Och väljer du bandtäckning så löper det större risk att "dra" i pappen då den vid värme fäster i plåtens undersida. (Gäller traditionell bitumenbaserad sandpapp. Annars så tror jag att de nyare underlagsmaterialen som har en typ av glasfiberväv som ytskikt hanterar värmen bättre) Denna egenskap är minimal om man väljer en skivtäckning oavsett material då denna hanterar rörelser inom sig själv då den består av bitar som falsats ihop till längder och därmed fastgörs med fasta klammer. Annars glidklammer vid bandtäckningar.
Och Alu har en rörelse på ca 2,3 mm/m vid 100° differens.
Rheinzink ca 2,2 mm/m
Koppar ca 1,7 mm/m
Stålplåt ca 1,2 mm/m
Så även detta är att beakta vid val av "underhållsfritt material.
Och Alu har en rörelse på ca 2,3 mm/m vid 100° differens.
Rheinzink ca 2,2 mm/m
Koppar ca 1,7 mm/m
Stålplåt ca 1,2 mm/m
Så även detta är att beakta vid val av "underhållsfritt material.
Tack för ett riktigt uttömmande svar! Det uppskattas!Noramasen skrev:
Inte nog med att taket är dimensionerat till lertegel (Över och underarm av takstolarna är 120x45 mm, W fackverk: 90x20)
Så har man 1962 kapat "ett V" av W fackverket för att inreda halva vinden. Man har ersatt med en horisontell regel, men 1500 mm av överarmsregeln av takstolen är utan stöd. Hoppas du hänger med på vad jag menar, annars tar jag en bild.
Vad säger du om att läkta upp och montera Prefas aluminiumpannor? (https://www.prefa.se/produktkatalog/taksystem/takplatta/)Noramasen skrev:
När du är så tveksam på underlagspappens hållbarhet ändå så vill jag nog upplysa om att det som sliter i pappen är att det finns temperaturrörelser som är lite olika beroende på material. Och väljer du bandtäckning så löper det större risk att "dra" i pappen då den vid värme fäster i plåtens undersida.
Då kan man rikta taket som troligen har satt sig lite, man "drar" heller inte på takpappen som du beskriver här ovan.
Följdfråga på temperaturen.Noramasen skrev:
Mellan bottenvåning och vindsplan har vi c.a.: 10-12 cm kutterspån.
Halva vinden är inredd, andra halvan råvind.
Hur kommer temperaturskillnaderna att påverka pappen i dessa förhållande? Är det yttre temperaturskillnader som påverkar eller temperaturskillnaden över och under ytskiktet?
Dels för råvinden och dels för inredda delen?
Det är 10 cm glasullsisolering mellan överarmarna på takstolarna vid den inredda delen.
Jag har kollat lite på detta system och kan säga som tidigare att jag anser det inte riktigt lämpligt att lägga på reglad yta, även om det görs så i exempel. (Och enligt deras egna anvisningar så läggs den på tät yta.) Och med tanke på snölaster och dess påverkan på plattorna så finns risk för deformationer som inte kommer att vara attraktiva. Det räcker med en gång så finns resultatet där. Samtidigt vid garneringsarbeten som kommer efter läggningen finns denna risk att man deformerar plattorna. Då tror jag att det är lämpligare för den sakens skull att lägga direkt på underlagspapp på spontad yta. Också med tanke på jämförelsen med temperaturrörelsen gentemot bandtäckning.S Stefan85 skrev:
Den "inre" temperaturväxlingen är ytterst minimal i påverkan gentemot den yttre. Där kan det finnas ett spann på ca 60°+ till 30°-. Att det är lite värme som läcker från en lite bristfällig isolering ut på råvinden vintertid, har inte så stor påverkan på ytskiktet då denna är närmast, och mera temperaturledande än exempelvis trä. Och direkt negativt påverkbart är det ändå på sommaren med gassande sol som hjälper till att bränna fast plåten mot pappen.S Stefan85 skrev:Hur kommer temperaturskillnaderna att påverka pappen i dessa förhållande? Är det yttre temperaturskillnader som påverkar eller temperaturskillnaden över och under ytskiktet?
Dels för råvinden och dels för inredda delen?
Det är 10 cm glasullsisolering mellan överarmarna på takstolarna vid den inredda delen.
Nu kommer det lite curiosa.
Om man tittar mot Tyskarnas standard på tak där de har "två tak" ?
De har precis som vi, råspont, takpapp, läkt, men på läkten lägger de ett lager råspont till och takpappa till för sedan lägga på plåttak eller pannor på läkt.
Om man skulle kopiera deras standard för att på ett billigare sätt få ett rakt tak?
Alltså, råspont, takpapp, rikta taket med läkt, råspont, takpapp och sedan bandplåt?
Om man tittar mot Tyskarnas standard på tak där de har "två tak" ?
De har precis som vi, råspont, takpapp, läkt, men på läkten lägger de ett lager råspont till och takpappa till för sedan lägga på plåttak eller pannor på läkt.
Om man skulle kopiera deras standard för att på ett billigare sätt få ett rakt tak?
Alltså, råspont, takpapp, rikta taket med läkt, råspont, takpapp och sedan bandplåt?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det här för fläckar i taket?
Tak & Vind -
Går det att bygga ut förråd till bastu med det här taket + lutning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilket staket för inhängnad skydd än snyggast / prisvärdast?
Trädgård allmänt -
Hur utforma staket?
Altan & Uteplats -
Vilken färg för att snygga till taket…
Färg, Måla & Tapetsera