Byggahus.se
Jag ska lägga ny takplåt över garaget på vårt torp då eternittaket som legat där länge läcker in. Taket är ca 5 x 5 meter varav hälften har en vinkel på ca 6 grader och andra hälften en vinkel på omkring 12 grader. Det korrugerade eternittaket ligger idag direkt på takreglarna utan något annat underliggande tak och jag tänker att jag lägger plåten rakt på dessa reglar. Reglarna ligger cc 1.20 x 90 cm mellanrum.

Jag väljer mellan 0.5 mm och 0.4 mm i tjocklek på plåten. 0.4 finns på bra pris på byggmax nära oss så funderar på den.

Jag har även läst att är vinkeln under 14 grader vilket det är i vårt fall så rekommenderas tätningsmedel i längsgående och tvärgånde skarvar. Vad för tätningsmedel är detta?

Några tankar?

Det går bra att lägga reglar för plåten direkt mot underliggande trä rakt igenom eterniten ( går att borra i eternit med en hårdmetallsborr utan slag, vattna lite där hålet ska var så dammar det inte. Tänk till lite på tjocklek plåt 0,4 mm kan man knappt titta på utan att det blir inbulor, och att gå på det är inte att tänka på utan att liksom snöskor. Sen se till att du får hela plåtar uppifrån och ner, inga skarvar.då blir det absolut tätt.

J jonaserik skrev:
Det går bra att lägga reglar för plåten direkt mot underliggande trä rakt igenom eterniten ( går att borra i eternit med en hårdmetallsborr utan slag, vattna lite där hålet ska var så dammar det inte. Tänk till lite på tjocklek plåt 0,4 mm kan man knappt titta på utan att det blir inbulor, och att gå på det är inte att tänka på utan att liksom snöskor. Sen se till att du får hela plåtar uppifrån och ner, inga skarvar.då blir det absolut tätt.
Tack för svar!
Problemet är att de befintliga eternitplattorna är i ganska dåligt skick (de är säkert 70 år gamla) så jag kan säkerligen inte gå på dem utan att de spricker och går sönder. Jag har därmed svårt att komma åt och nå att sätta upp plåten såtillvida jag inte bygger någon slags ställning med plankor tvärs över som jag kan gå på men det känns lite onödigt komplicerat. Därav var min tanke att först plocka ner dem en efter en och därefter sätta upp plåten.

Ja kanske ska gå på 0.5 i tjocklek istället ...

Har du någon erfarenhet av tätningsmedel då lutningen är såpass liten, 6-7 grader?

Inte gå på dom ? Hur är dom fastsatta i dag då, det är brukligt med ett brädtak under, Ett fot hur det ser ut är bra.

J jonaserik skrev:
Inte gå på dom ? Hur är dom fastsatta i dag då, det är brukligt med ett brädtak under, Ett fot hur det ser ut är bra.
Jag är tyvärr inte där nu så kan inte fota. Men det är helt enkelt reglar och sedan är plattorna lagda rätt på reglarna. Reglarna ligger med ca 120 x 90 cm mellanrum. De är i ganska dåligt skick plattorna. Vet inte hur många år de är. Gissar 50 år men ingen aning, vissa av dem är spruckna hursom så jag är rädd att jag brakar rakt igenom om jag börjar gå på taket då det inte är något undertak förutom reglarna.

Min tanke var att bara ta bort plattorna och istället lägga plåt över reglarna.

Då är det lite knepigare när dom ligger direkt på reglar, finns nog bara ett sätt, att då plocka bort plattorna, nya reglar för att fästa plåten måste nog till. Tänk på att det måste vara ganska tätt med reglar om plåten bara ska ligga i luften mellan reglarna, det finns ingen bärkraft på trapetsplåt TP 20 , och framför allt inte 0,4 mm, den är som att kliva på en tidning och ger sig direkt.

J jonaserik skrev:
Då är det lite knepigare när dom ligger direkt på reglar, finns nog bara ett sätt, att då plocka bort plattorna, nya reglar för att fästa plåten måste nog till. Tänk på att det måste vara ganska tätt med reglar om plåten bara ska ligga i luften mellan reglarna, det finns ingen bärkraft på trapetsplåt TP 20 , och framför allt inte 0,4 mm, den är som att kliva på en tidning och ger sig direkt.
jag funderar på om jag ska lägga plåten rakt över eternitplattorna istället. och på så sätt ha dubbelt
får försöka använda någon större playwoodskiva att fördela vikten över när jag kryper runt på taket.

ett annat alternativ är att lägga takpapp rakt över etenritplattorna. men vet inte om det är en dålig idé

Takpapp direkt över går nog inget bra, då plattskarvarna inte är helt släta, kan du hitta alla reglar som håller plattorna, ( det väl små plattor det talas om ) så ligger dom tätt under och kommer att bära bra.för plåten, besvärligast blir att få upp plåtarna och fästa dom utan att trampa igenom, med lite fantasi och D-J annama så går det att få till det, men var fösiktig. Kanske prata med snickare/takläggare innan så du vet vad som är bäst. Kan inte kosta många kronor att konsultera en

Ja jag lägger nog ner iden med takpapp.
Problemet är att det bara är omkring 6-7 graders lutning på taket. Därav tänker jag att jag kanske ska behålla eternitplattorna så slipper jag även åka iväg med dem. Och lägger bara plåten rakt ovanpå. Funderar på att göra detta utan extra reglar, bara göra som du föreslog i första inlägget och fast istället för att borra och sätta upp reglar lägger jag plåten rakt på eternitplattorna med skruvar som går rakt igenom eterniten ner till reglarna som bär plattorna .

Det med skruv, då ska du ha farmarskruv med borrspets och långa, och svarta skallar, går jättebra att dra med en sladdlös. för att få till det så du kommer i reglarna är det bäst att snörslå så du kommer rätt och framför allt plåtar som går hela från nock till takfot.

Om du bara har plåt på reglar så kommer du få kondens inne vissa delar av året och ibland kan det kännas nästan som att det regnar i förrådet. Så lägg i så fall duk eller råspont+papp innan du lägger på plåten om du vill slippa kondensen. Eller kör på bara råspont och papp och strunta i plåten

J jonaserik skrev:
Det med skruv, då ska du ha farmarskruv med borrspets och långa, och svarta skallar, går jättebra att dra med en sladdlös. för att få till det så du kommer i reglarna är det bäst att snörslå så du kommer rätt och framför allt plåtar som går hela från nock till takfot.
Ja kör nog så. Skruvar rakt genom eternitplattorna med långa skruv ner i reglarna. Bäst hade kanske varit att lägga reglar över eternitplattorna och skruva fast plåten i reglarna. Kanske gör jag det. Ska tänka på saken vad som blir enklast och bäst.

Råspont på hela taket känns som väldigt mycket jobb. Sitter plåten ovanpå eternitplattorna slipper jag kanske dessutom kondensen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.