4 542 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Läcka i tak. Täcka med presänning?
Vi var ett hus med GAMMALT plåttak som läcker. Läckorna är att några av spikarna som håller plåten på plats lossnat med tiden. Vi funderar på att täcka taket med presänning tills vidare för att sedan byta taket nästa år. Låter det rimligt? Sedan undrar jag hur man på bästa sätt fäster presenningen på taket? Den kommer läggas över taknocken då ett av hålen är just där uppe.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om spikarna har släppt måste det väl vara lättast att ta ur dem och skruva i riktiga takskruv ändå? Resultatet borde ju bli oslagbart jämfört med presenning.
presenning är alltid lurigt eftersom det är svårt att förutse vindfånget.
När jag har fäst presenning mot fasaden så har jag satt rep och bundit fast med, men det har ju slitit sig någon gång ibland.
presenning är alltid lurigt eftersom det är svårt att förutse vindfånget.
När jag har fäst presenning mot fasaden så har jag satt rep och bundit fast med, men det har ju slitit sig någon gång ibland.
Ja om det nu är spikarna som är problemet, tillåt mig att va tveksam. Så låter det bättre med nya skruvar kombinerat med lite takmassa.
Att fästa en pressening bra på taket är inte helt trivialt och infästning riskerar skapa nya problem
Att fästa en pressening bra på taket är inte helt trivialt och infästning riskerar skapa nya problem
Tag ur spikarna och skruva i farmarskruv. vipps så får du ett tätt tak.
https://www.byggmax.se/farmarskruv-...MIq7ndo8P06gIVQtiyCh0NqwwzEAQYASABEgIdVvD_BwE
https://www.byggmax.se/farmarskruv-...MIq7ndo8P06gIVQtiyCh0NqwwzEAQYASABEgIdVvD_BwE
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar allihopa!
Ja det låter ju som en lösning!
Dock vid taknocken på ena stället finns det nog inget att fästa själva skruven i för taket har mörknat bort precis där spiken har suttit. Vad kan man göra åt det?
Ja det låter ju som en lösning!
Dock vid taknocken på ena stället finns det nog inget att fästa själva skruven i för taket har mörknat bort precis där spiken har suttit. Vad kan man göra åt det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden