Altan med nytt tak och stort överhäng på vita virketräbalkar under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lagt nytt tak på min altan. Problemet nu är att överhänget blev så stort, ca 13 cm.
Hur ska jag göra för att få det snyggt? Finns det breda hängrännor? Eller längre fästen?

Mvh Annika M
 
Inte svar på din fråga men har du liggande reglar som takreglar?
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Inte svar på din fråga men har du liggande reglar som takreglar?
Ja. Vet att det är tokigt, men var så när jag flyttade in, tyvärr.
 
AnnikaME AnnikaME skrev:
Ja. Vet att det är tokigt, men var så när jag flyttade in, tyvärr.
Hur klarar det snön?
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Hur klarar det snön?
Det har gått bra hittills i alla fall. Men jag brukar skotta taket om det blir mycket snö.
 
Taket ska kapas till rätt längd innan man lägger på det.
Det är för långt i dagsläget vilket gör att det blir svårt eller omöjligt att få till hängrännor, du behöver något att skruva rännorna mot vilket inte finns så som du lagt på taket.

Jag tror det enklaste i denna situation är skruva fast en vindskiva och måtta in hängränna.
Skruva bort aluminium profilerna längst ner på taket och kapa plast-taket med fogsvans och bågfil till profilerna, eller andra lämpliga verktyg du kan ha nära tillhands.

Men det jag hade gjort om det varit hemma hos mig är att montera ner hela taket och montera/byta reglarna på höjden och kapa plasten innan montering... Det kommer att bli hängmatta av egentyngden för att inte tala om snövikten förr eller senare, det är bara en fråga om tid, men det kommer garanterat bli förstört i förtid med liggande reglar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.