Mitt i pågående husbygge får vi veta att den panel (förmålad enkelspont) som man skall sätta i vårt ryggåstak blir stående. Man har lagt glespanel horisontellt under takstolarna och säger att nu blir det stående panel. Vi hade tagit för givet att panelen skulle vara horisontell, varför denna ändring känns mindre bra. Frågan är vad som är mest brukligt att ha? Vad tycker ni som läser detta? Egna erfarenheter? Tycker spontant att det känns konstigt med stående panel. Blir lite "kyrkkänsla"... Enda fördelen med det är väl att man då slipper skarvar. Men hur illa kan det se ut med en skarv per längd i ett sådant här tak?
Det går ju att ändra på detta genom att lägga stående glespanel på den liggande glespanelen och därefter lägga själva takpanelen horisontellt. Man missar förvisso ca. 28mm i takhöjd på en sådan åtgärd, men vi har en vägghöjd på 2,70 så det borde inte göra så mycket.
Tips och råd?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.