Rickard.
Jag tycker fortfarande 26 00 är för mycket, materialet är lätt under 10 000 och det tar inte så många timmar att installera.

Jag tycker dock pappen ser helt ok ut och kommer säkert hålla lääänge om plåttaket blir bra.

Redigerat:

Bästa svaret

Håller med Rickard. Svårt beslut. Men pappen ser bra ut och skall ju ligga under plåt, läggs plåten bra så blir det ju ingen belastning av nedträngande vatten, bara kondens. Kan du se taket från undersidan och ser det ok ut? Ett värde med att ta bort pappen är ju att kontrollera undertaket. Personligen skulle nog ta bort pappen själv och lägga ny underlagspapp. Inget stort jobb. Ställ en container nära huset och släng ner pappen. Det som tar lite tid är att ta bort pappspiken. Lägga på ny underlagspapp är lätt. Absolut inget proffsjobb. Bra att vara två. Svårt att inte klara det på en vecka! Kostar under 10 k inklusive container.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Håller med Rickard. Svårt beslut. Men pappen ser bra ut och skall ju ligga under plåt, läggs plåten bra så blir det ju ingen belastning av nedträngande vatten, bara kondens. Kan du se taket från undersidan och ser det ok ut? Ett värde med att ta bort pappen är ju att kontrollera undertaket. Personligen skulle nog ta bort pappen själv och lägga ny underlagspapp. Inget stort jobb. Ställ en container nära huset och släng ner pappen. Det som tar lite tid är att ta bort pappspiken. Lägga på ny underlagspapp är lätt. Absolut inget proffsjobb. Bra att vara två. Svårt att inte klara det på en vecka! Kostar under 10 k inklusive container.
håller med jumping jack att , skall du lägga ny underlagspapp så riv bort det gamla . Säg till dom att dom får jobbet för 26000 om dom river bort det gamla inkluderat i priset

Du bör kolla med takplåt tillverkaren vilken takpapp och underlagspapp som passar för den takplåt.

Jag har läst att pappen skall vara sandfri.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för alla bra svar och för alla tog sig tid att hjälpa mig med bra svar.

Anledningen till jag fått kalla fötter är att jag inte vet tillräckligt för att ta beslutet själv.

har noll dokumentation på taket och grannar som bott här i 25 år säger dom är säkra på ingen bytt det.

en del säger till mig det är som att slängs pengar i sjön och en del säger det är lika bra att lägga ny underlag eftersom allt annat byts. En del menar pappen kommer utsättas för enorm värme och är pappen redan 40år och ska ligga i 40år till så är det lika bra att va på säkra sidan.

A
Har en till fråga, om jag fattar det rätt så kommer takfirman lägga lindab torekov profilerad plåt och använda lindab kombiläkt (stål) som endast läggs horisontellt.

om det då finns bucklor på taket där gamla pappen är svetsad eftersom det är dubbla lager där så kommer ju stålläktet bli böjt och i sin tur plåten när den spänns fast... Känns ju inte riktigt bra på ett nytt tak.

A
Hur blir det när man bara lägger horisontella stålläkt med detta ojämna underlaget? Är ju lite högre vid varje pappsvets där pappen överlappar..

plåtarna säger jag aldrig kommer se det på profilerad takpanneplåt. Men vill gärna ha plant tak, är rätt petig.

• Hand mäter ojämnheter på tak med måttstock vid skymning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.