Hej,
Jag har precis köpt en enplansvilla med källare byggd 74 med mexitegel och stående lockpanel. Från början hade huset platt tak, men fick ett påbyggt sadeltak senare, under 80-talet. Sadeltaket är påställt ovanpå det befintliga taket, då man kan gå uppe på pappen på vinden och inspektera. Konstruktionen av takstolarna (om man nu kan kalla dem för det) är enligt nedre bilden, av typen "uppstolpning".
https://www.byggbeskrivningar.se/co...9e8786e45f27cba680/bb-takpabyggnad-ill-02.jpg
Jag har en hemlig dröm om att öppna upp till nock i ca halva huset för att få den ökade moderna rymden, som en del (inklusive jag själiv) gillar. Som jag ser det skulle det hypotetiskt kunna gå att göra genom att låta någon sakkunnig:
1. Växla av takbalkarna på en nockbalk som införs från sidan.och sedan kapa det övriga.
2. Sätta in saxtakstolar istället.
Det ligger hyfsat nylagda betongpannor på taket, som skulle kunna behövas tas ner och tas upp.
Min fråga till er här är: Är det här ett skitdåligt projekt, dyrt och krångligt osv, och som jag borde skita i, eller är det görbart? Är det alternativ 1, 2 eller det hemliga 3:e alternativet?
Marcus