Vi planerar byta tak på vårt hus som idag har eternit på läkt direkt på takstolarna, dvs inget underlagstak. Taklutning ca 30 grader.
Planen är att istället lägga ett Icopal Decra-tak.
När jag har funderat har jag hittills varit helt inne på att lägga ett underlagstak med råspont och papp, vilket känns välbeprövat och rejält. Nu hade vi en takfirma ute för att titta på projektet och de tyckte att det inte finns några direkta nackdelar med att skippa råsponten och enbart lägga takduk under yttertaket.
Vad säger byggahusforumet i denna fråga? För/nackdelar med respektive metod?

P
Har sinusformad skruvat eternit direkt på läkt. Lyfte av plattorna, rev gamla läkten och rullade ut Isola suprogrid trampsäker o diffussionöppen duk.
Det är ju dubbla klisterkanter som du kanske vet. Så smidigt att få på plats om det inte blåser för jäkligt. Hade sen butylband som klistrade ovan takstolar vertikalt innan nya läkten sattes på plats och klämmer fast duk mot takstol. Sen la jag tillbaka eternit igen pga kostnadsskäl. Säger inte att detta är bättre än råspont och papp men jag är nöjd iaf.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
P
Ser nu att du ska lägga plåt. Tänk på ljudet som blir vid regn. Kanske har du bra isolerat så du slipper höra smattrande. Bara du är medveten om att det kommer låta mer inomhus än om ditt eternit tak vid regn. Lycka till i dina val vad du än väljer.

Har faktiskt bägge delar på mitt hus. Den gamla delen har duk som ligger direkt på takstolarna och sedan 45*70 som bärläkt.

De som jag byggt ut har råspont med papp och strö+bärläkt. Kan väl säga att den stora skillnaden är när man gör något på taket. Betydligt skönare att röra sig och gå på ett tak med råspont.

Men 99/100 dagar går man ju inte på taket. Framförallt inte med borttagna takpannor.

• Gilla
Kritop70
  • Laddar…
Eftersom vi väljer decra-taket så hoppas vi slippa problem med ljudnivån, vi får väl se.
De gånger vi behöver gå på taket får vi väl lösa det, decra-plåten ska man nog inte klampa omkring på ändå utan ytterligare skydd gissar jag.
Hur gammal är den del av ditt tak som har duk? Inga ålderstecken ännu?
Är det större risk att få in fåglar/ insekter/ skadedjur om man bara har duk månntro?

Den gamla delen är 28 år gammal. Duken känns som lades dit igår. Hur fin som helst.

Ang fåglar så känns de inte som duken skall spela någon roll. Är väl snarare hur de ser ut vid nock och takfot som avgör de.

Råspont utan tvekan blir alltid mycket bättre speciellt om man har många genomföringar och ränndalar väldigt svårt att få det bra med duken.

Fördelen med en kondensskyddad undertaksduk är just att du slipper råsponten. All kondens som bildas på vinden hamnar på råsponten i form av mögel. Tanken med duken är att den ska släppa igenom fukt underifrån men hålla tätt på ovansidan så att all kondens hamnar mellan plåt och duk och rinner av taket.

28årig duk och fint skick låter betryggande. :)
Ränndalar har vi inga så det är inget problem i vårt fall. Genomföringar är ju en intressant aspekt. Hur gör man generellt där med enbart duk? Lägger man några rader råspont runt dessa eller ansluter man direkt till tex skorsten? Och vad tätar man genomföringen med?

Ram runt skorsten förankrad i takstol med huven skruvad ovanpå, tätningsdetaljer vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en skorsten genom duken här hemma.

Svårt att se. Men de är alltså en ram runt skorstenen som är förankrad i takstolarna. Sedan är huven skruvad i ramen ovanifrån med klister/lim mellan både duk och plåt och duk och trä.

Så eventuellt vatten som slinker ner från "de vanliga" vattenskyddet/huven/plåtarna rinner alltså längs med huven och sedan ut på ovansidan duken.

Ah, storartad insats att krypa upp och fota, man tackar! Ser ju stabilt och säkert ut kan jag tycka.

Man tackar! Ja. De har inte läckt än iaf!

Gjorde jobbet själv för 2 år sen.
Bytte eternit med masonit under till plåt och duk under.
Mycket bra blev resultatet, känns "fräshare" på kallvinden.
Det blev betydligt billigare och väldigt lätt att sätta .
Har bara 1 genomföring liknande xtruder visat på sin bild

Lyfter en gammal tråd. Vi är i samma sits och undrar över för- och eventuella nackdelar med enbart duk direkt på takstolarna och sen plåttak ovanpå. Är framförallt orolig för getingar som vi haft ett antal bon av på nuvarande vind (asfaltsboards och betongpannor), verkar som om de kan förstöra duken? Andra nackdelar eller fördelar som ni ser?

TS här. Har inget råd att ge om duk. Men jag kan i alla fall återkoppla att vi till slut trots allt valde den traditionella lösningen med råspont och papp som undertak. Vet inte exakt vad som avgjorde valet, kanske var det att den byggare vi fick mest förtroende för av de som lämnade offerter rekommenderade det. Nu ligger det i alla fall där och det känns bra än så länge (efter två månader...) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.