Hej.
jag håller på att uppföra ett hus i delad entreprenad med en hustillverkare som levererar en stomme varpå vi sedan skall ta över och färdigställa invändigt samt lägga plåttak.
Vår entreprenadsgräns utvändigt är att en entreprenör som hustillverkaren anlitat skall stomresa huset komplett med råspont och takpapp. Anledningen att vi valt att låta byggaren pappa taket var att vi inte riktigt vetat om vår plåtslagare skulle vara ledig precis i tid utan ville få ett vädertätt hus utan att oroa oss över samordningen.
Huset har nu rests och är pappat. Däremot så är vår plåtslagare tillika svärfar mindre imponerad med resultatet av pappläggningen då där är ganska många veck och bulor i pappen. Jag har ingen egen erfarenhet av att lägga bandtäckning och kan därför inte riktig uttala mig om hur mycket detta kommer att påverka resultatet.
Entreprenörerna har hela tiden varit medvetna om att det är just bandtäckning som skall läggas och borde således ha tagit hänsyn till detta när de pappade taket.
Är det rimligt att kräva att de gör om hela underlagspappen eller ska man acceptera att man skär upp och lappar de delar som är värst?
Tacksam för svar.
jag håller på att uppföra ett hus i delad entreprenad med en hustillverkare som levererar en stomme varpå vi sedan skall ta över och färdigställa invändigt samt lägga plåttak.
Vår entreprenadsgräns utvändigt är att en entreprenör som hustillverkaren anlitat skall stomresa huset komplett med råspont och takpapp. Anledningen att vi valt att låta byggaren pappa taket var att vi inte riktigt vetat om vår plåtslagare skulle vara ledig precis i tid utan ville få ett vädertätt hus utan att oroa oss över samordningen.
Huset har nu rests och är pappat. Däremot så är vår plåtslagare tillika svärfar mindre imponerad med resultatet av pappläggningen då där är ganska många veck och bulor i pappen. Jag har ingen egen erfarenhet av att lägga bandtäckning och kan därför inte riktig uttala mig om hur mycket detta kommer att påverka resultatet.
Entreprenörerna har hela tiden varit medvetna om att det är just bandtäckning som skall läggas och borde således ha tagit hänsyn till detta när de pappade taket.
Är det rimligt att kräva att de gör om hela underlagspappen eller ska man acceptera att man skär upp och lappar de delar som är värst?
Tacksam för svar.
Bör även tillägga att vid montage av pappen skruvade man fast provisorisk läkt genom pappen för att ha någonting att stå på medans man klättrade uppåt på taket som har 45 graders resning. Jag kan inte se tillstymmelse till att man har försökt laga hålen från de skruvar man dragit genom pappen. Är detta någonting man bör oroa sig över?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Har dom skurit i pappen i bakkant på takfönstrerna ?
Ser inte som det , men otydlig bild dock
Ser inte som det , men otydlig bild dock
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Nej , inte när plåten är påK knegolf skrev:Bör även tillägga att vid montage av pappen skruvade man fast provisorisk läkt genom pappen för att ha någonting att stå på medans man klättrade uppåt på taket som har 45 graders resning. Jag kan inte se tillstymmelse till att man har försökt laga hålen från de skruvar man dragit genom pappen. Är detta någonting man bör oroa sig över?
Jag tror inte det påverkar ditt slutresultat nämnvärt, men det ser för jäkligt ut. Personligen hade jag krävt att de började om från 0. Något enstaka veck kan man väl acceptera, men på ett helt nytt tak som bör vara slätt och jämnt finns det inga ursäkter för ett så dåligt resultat.
Kolla igenom montageanvisningen på fönstren också. Osäker på hur den ser ut för bandtäckning. Tveksamt om de har följt den och är klara. Kragen bör fästas på något sätt.
Kolla igenom montageanvisningen på fönstren också. Osäker på hur den ser ut för bandtäckning. Tveksamt om de har följt den och är klara. Kragen bör fästas på något sätt.
Tack för era svar.
Jag får ta en titt på fönstermontaget och får ta dit min KA så att han får se över det hela. Nu börjar det roliga med att försöka få tag på min kontaktperson hos husleverantören då jag inte har något avtalsförhållande med entreprenören som lagt pappen.
Jag hoppas bara att de är villiga att göra om jobbet alternativt kreditera för arbetet och materialet så att vi kan göra om det själv. Jag vill ju helst inte behöva dra det som en anmärkning och hålla inne med pengar tills det blir åtgärdat, speciellt inte eftersom svärfar har jobbat som en slav för att få fritt i kalendern nu. Att chansa på att det ska bli bra trots slarvig papp känner jag inte heller för, det hade stuckit i ögonen varje dag man kommit hem från jobbet.
Jag får ta en titt på fönstermontaget och får ta dit min KA så att han får se över det hela. Nu börjar det roliga med att försöka få tag på min kontaktperson hos husleverantören då jag inte har något avtalsförhållande med entreprenören som lagt pappen.
Jag hoppas bara att de är villiga att göra om jobbet alternativt kreditera för arbetet och materialet så att vi kan göra om det själv. Jag vill ju helst inte behöva dra det som en anmärkning och hålla inne med pengar tills det blir åtgärdat, speciellt inte eftersom svärfar har jobbat som en slav för att få fritt i kalendern nu. Att chansa på att det ska bli bra trots slarvig papp känner jag inte heller för, det hade stuckit i ögonen varje dag man kommit hem från jobbet.
Håller med om att det ser illa ut. Jag är ingen plåtslagare men har svårt att tro att det kommer synas igenom plåten. Vad gäller skruvhålen från läkten så är det ju lite hål i huvudet att göra så då det kommer läcka där fram tills att plåten är på. Plåten skruvas normalt på många ställen igenom pappen ändå så då spelar det inte särskilt stor roll.
Skillnaden är ju att när man monterar glidklammer till plåten så sitter ju skruven och klammern kvar över pappen och täcker hålet. Ett hål under den plana plåtytan kan ju utsättas för kondens, sen kanske det inte blir problem eftersom där är ventilerat under råsponten och upp i nocken, men det känns korkat att göra hål i onödan. Snabbt gick det i alla fall.
Hej.
Jag har nu fått återkoppling från entreprenören som gjort jobbet. De kan tänka sig att göra om jobbet, men vill inte lämna några garantier på att plåtslagaren kommer att bli nöjd. De föreslog däremot att plåtslagaren skulle kunna göra om jobbet själv och sedan fakturera dem för arbetet. Arbetsledaren jag pratat med som i sin tur hyrt in en UE för stomresning och pappning hade fått en uppskattning på att arbetet skulle gå på ca 10000kr om de skulle göra jobbet själv. Detta inkluderat tid och material.
Jag får känslan att detta är ungefär vad de skulle vilja vara villiga att betala min plåtslagare om han skulle göra det själv.
Jag har kollat på vad materialet skulle kosta om jag köpt det själv som konsument inklusive moms och utan att ta in offert på materialet, kort sagt konsumentpris. Då skulle bara pappen gå på ca 12000kr, så att material och arbete för rivning av gammal papp samt läggning av ny papp med en standard som skulle kunna möjliggöra bandtäckning för 10000kr tycker jag låter orimligt.
Den totala ytan är 220m² och därtill kommer papp kring fem takfönster som nu är monterade. Vad skulle kunna vara ett rimligt pris för en entreprenör för att genomföra detta arbetet?
Jag har nu fått återkoppling från entreprenören som gjort jobbet. De kan tänka sig att göra om jobbet, men vill inte lämna några garantier på att plåtslagaren kommer att bli nöjd. De föreslog däremot att plåtslagaren skulle kunna göra om jobbet själv och sedan fakturera dem för arbetet. Arbetsledaren jag pratat med som i sin tur hyrt in en UE för stomresning och pappning hade fått en uppskattning på att arbetet skulle gå på ca 10000kr om de skulle göra jobbet själv. Detta inkluderat tid och material.
Jag får känslan att detta är ungefär vad de skulle vilja vara villiga att betala min plåtslagare om han skulle göra det själv.
Jag har kollat på vad materialet skulle kosta om jag köpt det själv som konsument inklusive moms och utan att ta in offert på materialet, kort sagt konsumentpris. Då skulle bara pappen gå på ca 12000kr, så att material och arbete för rivning av gammal papp samt läggning av ny papp med en standard som skulle kunna möjliggöra bandtäckning för 10000kr tycker jag låter orimligt.
Den totala ytan är 220m² och därtill kommer papp kring fem takfönster som nu är monterade. Vad skulle kunna vara ett rimligt pris för en entreprenör för att genomföra detta arbetet?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
om vi skulle lägga underlags papp i samband med bandtäckning, så skulle det kosta mellan 25-35 tusen med material efter rotavdrag.
vi hade inte monterat takfönster tillverkarens egna papp som ni gjort utan gjort allting från scratch
vi hade inte monterat takfönster tillverkarens egna papp som ni gjort utan gjort allting från scratch
Klicka här för att svara




