Hej,
Några släktingar har ett hus med platt tak byggt på 70-talet. Höjden på takstolarna är ca 1m. Takfoten går ut ca 1m utanför ytterväggarna.
Det sitter "glespanel" på undersidan av takfoten, så det är ordentligt ventilerat. Sidorna av takstolarna är klädda med träpanel
Häromdagen var en takentreprenör uppe och inspekterade taket från insidan. Han kom ner med lite foton på vitmögel, svartmögel och rostiga spikar. Svartmöglets omfattning var lite svarta prickar på virket.

Att det blir så här ser jag som ganska naturligt. Varm sensommar, varmt under taket och hög fukthalt. Kväll/natt ger kallt yttertak som fukten kondenserar på. Fukten kondenserar först på spikarna, som sen rostar när galven är förbrukad.

Enligt entreprenören måste detta åtgärdas, jag känner mig mer tveksam till dyrbara åtgärder. Som jag ser det är möglet i liten omfattning och utomhus. Det finns ingen som helst risk för att få in mögelsporer i inneluften. Det finns ingen taklucka inomhus.

Taket borde inte rasa för att det sitter några mögelprickar på det.

Men hur minskar man påväxten? Eller är det bara att strunta i, huset har ju stått i snart 50 år...
 
Men varför kom det någon och inspekterade taket om allt anses vara frid och fröjd?
Ju mer info i inlägg #1 desto större chans till konstruktiva tips...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
  1. Rena rama rappakaljan.
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
Men varför kom det någon och inspekterade taket om allt anses vara frid och fröjd?
Ju mer info i inlägg #1 desto större chans till konstruktiva tips...
Entreprenören håller på och byter tak på ett hus i samma kvarter... Där är min bedömning att takbytet där är befogat (betongpannor från ca 1971).

Men det är ett platt tak, där takstolarna går ut ca 1m från ytterväggarna på alla sidor om huset. Takstolarna är ca 1m höga.
På undersidan av takstolarna sitter det glespanel.
Det finns inspektionsluckor upptagna i glespanelen, det går att krypa runt hela huset på glespanelen om man ska titta på något.
Stora delar av huset är tilläggsisolerat med flockad mineralull. Från mineralullen upp till yttertaket är det mellan 4dm till 8dm, eftersom även ett platt tak har viss lutning för att få vattenavrinning.
 
Mögelsporer finns det i luften hela tiden oavsett vad som sitter på taket och inte...........
 
frågan är om det är ordentligt ventilerat, kan ni se om ni kan öka genomströmning av luft något?
tillägsisolering kan vara lurigt, man kanske strypt tidigare självdrag..
Kan ni inte börja ta bort / byta ut mineralullen och se hur det ser ut under
skulle åtminstone tvättat bort möglet med lämpligt medel innan man låter det vara för ett tag

känns inte som ni skulle behöva börja riva i taket i det närmaste för detta
 
Redigerat:
Det är ordentligt ventilerat. Öppen glespanwl med myggnät på undersidan av takfoten runt hela huset. Takfoten går ut 1m från yttervägg. Därför är det ca 7-8 10mm breda luftspringor runt hela huset.
Frågan är väl snarare om det är för bra ventilerat och släpper in den vattenrika sensommarluften.
En idé är att sätta in ventiler högt upp och dra ut den varmaste luften. Risken är väl att dra in ännu mera fuktig luft. Tänk på all dagg som man får på sommarkvällarna.
 
en kollega
M magnu skrev:
Det är ordentligt ventilerat. Öppen glespanwl med myggnät på undersidan av takfoten runt hela huset. Takfoten går ut 1m från yttervägg. Därför är det ca 7-8 10mm breda luftspringor runt hela huset.
Frågan är väl snarare om det är för bra ventilerat och släpper in den vattenrika sensommarluften.
En idé är att sätta in ventiler högt upp och dra ut den varmaste luften. Risken är väl att dra in ännu mera fuktig luft. Tänk på all dagg som man får på sommarkvällarna.
en granne har fått anmärkning av intcimex då han inte hade lufthål i råsponten, tror jag hade såna hål innan jag byggde om vinden till sovloft. nu är det dock löst med ventil vindsfönstret (velux)
Våra hus är från 74, -ingen av oss har sett mögel.

tror nyckeln är att få luften i rörelse, av någon anledning verkar det inte funka för er släkting.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Näe, det är klart att luften inte rör på sig. Man har ju satt en "hatt" högst upp som inte har någon ventilation i toppen, bara på undersidan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.