Hej
Vi planerar bygga nytt hus med plåt tak.
Har någon av er erfarenheter av Plus tak? Håller det tätt, några problem med mögel?
Och vad blev priset för färdigt lagt tak per/m2? Hur många dagar tog det att sätta taket på plats?
 
Vilket Plus tak är det du pratar om? finns några med det namnet på marknaden.
 
Taket är en dubbelfalsad bandtäckning vilket är det bästa taket enligt mej. Men om Plus taket motsvarar traditionell dubbelfalsad bandtäckning vågar jag inte säga bara hört och pratat om Plus taket med plåtslagar kollegor och vi är tveksam till hur det blir runt hinder och hur plåten sitter fast i frigoliten. Sen är ju frigolit brandfarlig inget som jag skulle vilja ha i mitt hem personligen.
Folk kommer garanterat föreslå klicktak vilket är en typ av enkelfalsad bandtäckning som jag inte kan rekommendera då det är svårt att få tätt runt hinder och inte alls lika snyggt.

Jag hade lagt traditionell dubbelfalsad bandtäckning på papp och råspont det är en beprövad metod som funnits i över 100 år så man vet att det funkar.
 
Hej Johan
Ja att Dubbelsfalsad plåt funkar väldigt bra som tätning stämmer bra:) Men numera så används betydligt mer isolering i taken än tidigare. Och därmed blir fukt i bla alla trädelar som råsponten mer kritiska. En av Plustakets fördelar är ju att den byggs inomhus innehåller inga organiska ämnen (mögel fritt), och huset blir tätt snabbare. Brand skyddet är ett aber och priset har jag ingen koll på..vet någon hur mycket ett färdigt tak kostar ungefär?
 
Piggar upp en gammal tråd med samma frågeställning som trådstartaren och hoppas på flera erfarenheter.

Planerar för denna lösningen, men har vissa dubier. Till exempel knäppningar vid expansion eller vid vindlast.

Mvh
 
D dorrpost skrev:
Piggar upp en gammal tråd med samma frågeställning som trådstartaren och hoppas på flera erfarenheter.

Planerar för denna lösningen, men har vissa dubier. Till exempel knäppningar vid expansion eller vid vindlast.

Mvh
Dubbelfalsad plåt sätts med både fasta klammer och klammer med rörelsemån, På vanlig bandtäckning räknar man ungefär 1 cm på 15 meter långa band. Dessutom sitter inte banden dikt mot varandra ( alltså ligger och trycker i spänning )
 
  • Gilla
dorrpost
  • Laddar…
D dorrpost skrev:
Piggar upp en gammal tråd med samma frågeställning som trådstartaren och hoppas på flera erfarenheter.

Planerar för denna lösningen, men har vissa dubier. Till exempel knäppningar vid expansion eller vid vindlast.

Mvh
jag fick intrycket att plustak är satt i konkurs? Är de fortfarande aktiva, eller kikar du på annan leverantör?
 
Max Eriksson Max Eriksson skrev:
jag fick intrycket att plustak är satt i konkurs? Är de fortfarande aktiva, eller kikar du på annan leverantör?
Fel av mig! Enligt allabolag är dom aktiva!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.