Tak & Vind
claym: [citat] Mer isolering kommer troligtvis förvärra situationen. Du måste ventilera bostadsytan bättre så att inte fuktig luft kommer upp på vinden. påväxt på kallvindar är väldigt lurigt och svårt. Det finns många sätt som man kanske kan lösa grundproblemet på men att hitta rätt är lurigt. Jag hade som sagt börjar med att förbättra ventilationen i bostadsytan och se vad som
JanneJanne123: [bild] Slutade med en topphuv för tv-antennrör i kombination med takkladd. Kommer troligen inte hålla en livstid, men i alla fall fram tills kommande takbyte. Tack för all input!
skogstomten: Brukar finnas en ”besiktningsgång” där i många hus. Så du kan nog lugnt lägga ut ett par kraftiga brådor/reglar ovanpå takstolarna och sen krypa på de när du vill inspektera. Din och brädornas vikt är nog försummbara i det sammanhanget/användningsområdet.
Tompafix: [citat] Den du länkat till är väldigt snarlik T-flex. Och den blåa är sjukt dålig.
justusandersson: Utan tvekan är det den låga temperaturen som orsakar problemen jämfört med tidigare. Jag skulle börja med att sätta dit en avfuktare (som styrs av fuktnivån). Det gäller att testa lite olika metoder och utvårdera dessa. Om det passar med planlösning och era vanor så kan en braskamin vara lösningen på problemet. Det kan bli en win-win situation. Annars finns det väldigt många saker
frippes: Vet inte om denna tråd bör ligga i forum för tak eller isolering. Vi har ett hus byggt tidigt 70-tal i södra Sverige. Valde att lägga om taket samt tilläggsisolera detta förra året. Anlitade en firma som gjort många liknande hus med gott renommé. Övervåningen är öppen till nock hela vägen invändigt. Första vintern nu när det varit kallt får vi problem med kondens i yttertaket
Matti_75: Om röret inte används så ta bort huven och laga hålet ordentligt och lägg dit nya takpannor över.
Urban J A: Har lagt 22x95 mm råspont på takstolarnas underram cc120 ovanför garaget. Det fungerar, men stege upp så jag har inga tunga punktlaster däruppe. Jag hade lite för bråttom vid inläggningen så den torkade mer efter inlägg, kanske mest osnyggt men tycker inte om springor. Och jag går nog inte barfota där uppe, det sviktar lite och springorna har nyppotential. Men inte ett dugg rädd för
thatkrille: [citat] Du kan iofs ha en poäng. Takpappen är från när huset byggdes typ, så den är säkert inte tät och har nog inte varit det på ett bra tag. Så det är väl möjligt att fukten kunnat vandra inifrån och ut genom råspont och papp för att sedan luftas under eterniten... Kanske därför konstruktionen har fungerat. I vilket fall, om man nu river till råspont och råspont ser ok ut,
ballou: Hej kompisar, Hur går jag till väga här? Tanken är att isolera mot nock och att ytskiktet ska vara pärlspont. Men vilka är lagren innan? Hur mycket isolering blir "lagom"? Det måste bli en kompromiss mellan uppvärmning och takhöjd... Huset ligger i Uppland . [bild] [bild]
Noramasen: Det är högst troligt att det blir både bättre och billigare att vända sig till en plåtis. Då får man exakt de mått man eftersträvar och plåt som är 0,6 mm. Och den övre kan man säga är ett inklämt omslag. (Snödrevshake) och den undre är för att förstärka skyddet mot läkten. Och angående skarvarna så tänker du helt rätt. Om du går till plåtis så passa på att be de
etompau: Spontant tror jag inte infästningen av byggställning har orsakat detta, snarare något dåligt underarbete. Kanske ska du påpeka detta för ansvarig byggledare/Brf och dokumentera ev. nya skador som uppträder.
dwikman: Tack för svar. Blir nog att köra på den planerade diffusionstäta duken då.
rikard454: Hej alla kunniga! Jag har en längre tid funderat på att fixa till ett litet isolerat och uppvärmt (typ 10/12 grader varmt vintertid och förhoppningsvis inte allt för varmt sommartid, plåttak på huset och det brukar bli ganska varmt där uppe) förråd uppe på kallvindan till vårt hus (lösvirkesbyggd villa från 2008). Jag tänkte först att det är ju bara att rafsa undan några cm av
Anna_H: Verkligen! Det var ju jättekonstigt förut när taket var precis i överkant med fönstret.
falkn: Du får ju flytta genomföringen så det passar. Jag har en sån här på mitt tak (bytt i somras) och den är väl helt okej och billig, men inte superenkel att installera och fästa. Jag har även en frånluftsfläkt från Vilpe och den finns även som enbart huv. Denna var betydligt bättre att installera och justera in.
Thom_vG: Hej, Vi har ett hus (Upplands Väsby) som byggdes ut 1981 och har ett gammalt yttertak som behöver bytas (ca: 100kvm). Underlagstaket /vinden består av träfiberskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden. Isoleringen ligger just nu på "vindsgolvet". Vi skulle vilja byta taket, och öppna upp i vissa delar av våningen samt göra nytt tak & ny isolering. Är det någon som tagit
Violina: Varm luft från avloppet som kondenserat är nog en starkt bidragande faktor
justusandersson: Båda varianterna är rätt. Vad man väljer beror på de inbördes höjdförhållandena. Du kan behöva hugga ur nockpannan något för att den ska ligga snyggt.
plåtrickard: Beror på hur tjock plåt det är, en del fästen är godkända för att att skruva direkt i plåten
Workingclasshero: Inte ens en ventil på gaveln man kan ta bort och stoppa in en kamera? Vem la om taket, en firma, kontakta den för ledtrådar.
lllusion: Bifogade finns bilder om hur det ser ut idag på vinden. Det befintliga taket ska tas bort. Ett nytt tak ska läggas: råspont, takpapp, strö- och bärläkt, tegelpannor. I kattvindarna finns gammal isolering på golvet (undertaket) och på inner-snedtaket. I dagsläget tror jag inte att det finns något (fungerande) ångspärr överhuvudtaget. Min tanke är att byta ut den gamla isoleringen med
Leafy: Jag har kallvind, ventilation i takfot och ventiler i gavlarna. Har haft lite kondensbildning från bodelen, där plasten varit bristfällig eller trasig, som har märkts men som jag har lappat ihop med ny plast och tejp i vinden för att hålla det borta. Utan ventilation på kallvinden hade jag inte velat veta hur det hade sett ut. Men har ni ingen ventilation idag utan vinden är "tät" då
Anders Björk: Vi har här uppe i norr redan fått en snömängd som motsvarar en hel snösäsong. Det finns fortfarande möjligheter till lika mycket till.
När jag nu tittar i SMHIs väderkula så spår dom inga töväder närmaste tiden som skulle kunna hjälpa till med att få snön att rasa av från taken.
På lokala nyheterna pratas det om att kommunens folk inte han med i prioriteringslistan